בית המדרש

  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • רבינו בחיי על הפרשה
קטגוריה משנית
  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • תולדות
לחץ להקדשת שיעור זה
undefined
32 דק' צפיה
מהו ההבדל בין לידת רבקה ללידת תמר, שבלידת רבקה נכתבה המילה" תאומים" חסרה ללא א, ובלידת תמר נכתבה המילה תאומים מלאה?
דברי המדרש בפרשתנו שבזכות מצות נטילת ארבעה מינים, הקב"ה יתגלה לנו ראשון, ונפרע מעשיו הרשע, ובונה ביהמ"ק ומביא לנו את משיח בן דוד בב"א.
פרושו של רבנו בחיי למילים "כולו כאדרת שיער" שעשיו היה כולו שערות מיום הוולדו כאדרת.
כאשר יעקוב אבינו ועשיו הגיעו לגיל שלוש עשרה, יעקוב הלך לבית מדרש, ואילו עשיו הלך לעבוד ע"ז.
יעקוב ועשיו הנם הפכים זה מזה וכן מידותיהם הפוכות.
מידתו של עשיו הנה רדיפה אחר תענוגי הגוף בעוה"ז, וזה ההפך מן עבודת ד'. ואילו יעקוב רוצה למכור את תענוגי העוה"ז בעד חיי העוה"ב, והרעיון הזה נרמז במכירת העדשים לעשיו ע"י יעקוב אבינו.
הגהינום מוכן לעשיו ולזרעו, וגן עדן מוכן למען יעקוב וזרעו.
שאלת הרבנו בחיי מדוע לא כתוב " ויעקוב היה איש תם כמ"ש אצל קין והבל "ויהי הבל רועה צאן, וקין היה עובד אדמה?
ותשובתו כדי לרמזנו שעיקר שמו ומהותו של יעקוב אבינו אינה יעקוב אלא ישראל, כמ"ש "לא יעקוב יהיה שמך כ"א ישראל".
שאלת הרבנו בחיי מדוע הוזכר יעקוב בתור איש תם, והרי מידתו היתה אמת וא"כ היה ראוי לכתוב ויעקוב היה איש אמת?
תשובת רבנו בחיי לשאלתו.
באור המילה "יושב אוהלים".
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il