בית המדרש

  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • רבינו בחיי על הפרשה
קטגוריה משנית
  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • יתרו
לחץ להקדשת שיעור זה
undefined
30 דק' צפיה
כל ישראל יצאו לקראת יתרו חותן משה.
שני ביאורים למילה "ויחד" ע"ד הפשט.
הסבר נוסף ע"פ המדרש.
"אשר הציל אתכם... אשר הציל את העם מתחת יד מצריים" מדוע התורה השתמשה פעמיים בלשון הצלה?
תשובתו של רבנו בחיי שיש כאן ברכה על שתי הצלות
1: עצם יציאת ישראל ממצריים.
2: הצלת ישראל מן שעבוד מצריים.
הסבר נוסף שהמילה "אתכם" מתייחסת אל משה רבנו ואהרון הכהן.
תירוצם של הרמב"ם והרמב"ן לשאלה כיצד הדבר מסתדר שמצד אחד הקב"ה גזר שמצריים ישעבדו את עמ"י ומצד שני הענישם בסוף.
דעת רבנו בחיי הנה כרמב"ן והנו מוצא לכך סמך מן הפס' "כי בדבר אשר זדו עליהם"
"ויקח יתרו עולה וזבחים לאלוקים"
שאלתו של הרבנו בחיי מדוע התורה הזכירה כאן שם אלוקים ולא שם הוויה, והרי כל בקרבנות לא הוזכר רק שם הויה?
תשובתו של רבנו בחיי מכיוון שיתרו עוד לא ידע את ד' והקריב לאלוקים.
"עם חותן משה לפני האלוקים" איפה זה לפני האלוקים?
באורו של הרבנו בחיי שזה היה לפני המשכן, ואע"פ שלא היה עדיין משכן הכוונה הנה לעמוד האש ועמוד הענן.
מטרת הסעודה הייתה כדי שתחול השמחה עליו ותשרה עליו רוה"ק.
משה רבנו היה משמש בארבעה תפקידים אל העם:
1:היה מתפלל על חולי העם.
2: היה מודיע לעם על מה שנאבד מהם.
3: שפיטה.
4: לימוד תורה
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il