- הלכה מחשבה ומוסר
- קרבת אלוקים
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
מאמרי הראי"ה עמ' 35-36
וְאַחֲרֵי הַמֶּשֶׁךְ שֶׁל בְּחִינוֹת שׁוֹנוֹת בְּחֶזְיוֹנוֹת הַחַיִּים לְכָל מַצְּבֵיהֶם וְאָפְנֵיהֶם נִוָּכַח עוֹד, שֶׁכָּל רֻבֵּי הַמַּפְרִיעִים וְהַמִּתְנַגְּדִים לָהּ, שֶׁנּוֹלְדוּ עַל יְדֵי הִסְתַּבְּכוּת הַחַיִּים הַחָמְרִיִּים וְהָרוּחָנִיִּים, יוּכְלוּ רַק לְמַעֵט לְאֵיזֶה מֶשֶׁךְ זְמַן אֶת הִתְגַּלּוּתָהּ וְאֶת שִׁלְטוֹנָהּ עַל תַּהֲלוּכוֹת הַמַּעֲשֶׂה וְהַמַּחֲשָׁבָה שֶׁל הָאָדָם, אֲבָל בְּשׁוּם אֹפֶן לֹא לְבַטְּלָהּ, לְכָבְשָׁהּ וּלְעָצְרָהּ לְגַמְרֵי.
וְאַף־עַל־פִּי שֶׁפְּעָמִים תֵּעָלֵם מֵעֵינֵינוּ אוֹתָהּ הַהִתְרַשְּׁמוּת הַמֶּרְכָּזִית בְּרַבִּים מֵהָאִישִׁים הַפְּרָטִיִּים שֶׁבִּבְנֵי אָדָם, - הִנֵּה מִשּׁוּם זֶה לֹא יִתְעוֹרֵר לָנוּ שׁוּם סָפֵק בְּמַהוּת הַמֶּרְכָּזִיּוּת שֶׁל הַנֶּפֶשׁ: אִם נִמְצָא אוֹתוֹ הַמִּשְׁפָּט, הַשּׁוֹלֵט בְּזֶרֶם הַחַיִּים שֶׁל כְּלָלוּת הָאָדָם וְהָעַמִּים בְּקִבּוּצֵיהֶם הַלְּאֻמִּיִּים הַהִסְטוֹרִיִּים, גַּם בְּמַהוּת הַחַיִּים הַיְחִידִיִּים, הָאִישִׁיִּים הַפְּרָטִיִּים, כִּי הֲלֹא כְּלָלוּת הָאֱנוֹשִׁיּוּת מְעִידָה עַל אָפְיָהּ שֶׁל הַנֶּפֶשׁ הַפְּרָטִית בְּתוֹר חֵלֶק מֵהַכְּלָל.
וּמִזֶּה אֲנַחְנוּ בָּאִים לְהַכָּרַת טִבְעִיּוּתוֹ שֶׁל הַחִנּוּךְ עַל פִּי יְסוֹד שְׁאִיפַת קִרְבַת אֱלֹהִים, אֲשֶׁר רַק חִנּוּךְ זֶה הוּא נַחֲלַת הֶעָתִיד שֶׁל הָאֱנוֹשִׁיּוּת, לַמְרוֹת כָּל הַמִּכְשׁוֹלִים שֶׁהוּא פּוֹגֵעַ עַל דַּרְכּוֹ בִּימֵי הַתְּסִיסָה וְזַעֲזוּעַ הַנְּפָשׁוֹת.
כִּי הֲלֹא אֵינֶנּוּ מַכִּירִים אֶת הַחִנּוּךְ בְּתוֹר בּוֹרֵא דְּבָרִים חֲדָשִׁים בְּנִשְׁמַת הַמִּתְחַנֵּךְ, כִּי אִם בְּתוֹר מְפַקֵּחַ וּמוֹצִיא מִן הַהֶעְלֵם אֶל הַגִּלּוּי וּמִן הַכֹּחַ אֶל הַפֹּעַל מַה שֶּׁהוּא גָּנוּז בּוֹ בְּכֹחַ וְשֶׁהוּא גָּלוּי בְּתוֹר אֹפִי כְּלָלִי וּמֶרְכָּזִי בִּכְלָלוּת הָאֱנוֹשִׁיּוּת וְקִבּוּצֶיהָ הַהִסְטוֹרִיִּים וְהַלְּאֻמִּיִּים.
וְהַהַתְאָמָה שֶׁל הַיָּחִיד עִם הַתַּרְבּוּת הַכְּלָלִית בְּעֹמֶק טִבְעָהּ - זוֹהִי הַדְרָגָתוֹ הַטִּבְעִית הַמַּצְלַחַת שֶׁל הַחִנּוּךְ.
וְאַף אִם עַל־יְדֵי סִבּוֹת צְדָדִיּוֹת יִפְעֲלוּ מִינֵי חִנּוּךְ מְשֻׁנִּים וּבִלְתִּי טִבְעִיִּים אֶת פְּעֻלָּתָם לְהַשְׁאִיר אֲפִלּוּ חֶלְקֵי דּוֹרוֹת רַבִּים בַּאֲפֵלָה שֶׁל מַצָּב מְנֻגָּד לִשְׁאִיפַת קִרְבַת אֱלֹהִים, הַחֹבֶקֶת בְּכֹחָהּ אֶת כָּל הָאֱנוֹשִׁיּוּת כֻּלָּהּ, וְכִשָּׁרוֹן פְּנִימִי זֶה יִהְיֶה רַק כְּמוֹ בָּלוּעַ בְּעֹמֶק מְקוֹרוֹ, אֲבָל הֲלֹא לֹא יוּכְלוּ לְאַבֵּד אֶת הַיֵּשׁ, לְהַפֵּךְ אֶת הָעַצְמִיּוּת הַמֶּרְכָּזִית שֶׁל הַנֶּפֶשׁ לְמַה שֶּׁאֵינָהּ, וְלָכֵן לֹא תִּפָּסֵק בְּשׁוּם אֹפֶן שְׁאִיפַת קִרְבַת אֱלֹהִים מִפִּכּוּיָהּ הֶחָזָק הַתְּמִידִי הַמְפַכֶּה בְּלִבּוֹתֵיהֶם שֶׁל בְּנֵי אָדָם
נְטִיַּת הַחֹפֶשׁ, הַטִּבְעִית כָּל־כָּךְ לְהָרֶגֶשׁ הַמְזֻכָּךְ שֶׁל הָאֱנוֹשִׁיּוּת, תָּגֵן תָּמִיד עַל הַחֹפֶשׁ הַיְסוֹדִי, שֶׁהוּא הִתְפַּשְּׁטוּת הַנֶּפֶשׁ וְכֹחוֹתֶיהָ לְאוֹתָם הַצְּדָדִים שֶׁהִיא נוֹטָה, שׁוֹקֶקֶת וְשׁוֹאֶפֶת אֲלֵיהֶם מֵעַצְמוּת טִבְעָהּ, וְכֵיוָן שֶׁהַשְּׁאִיפָה לְקִרְבַת אֱלֹהִים הִיא מִטֶּבַע הַנֶּפֶשׁ הָאֱנוֹשִׁיּוּת בְּמֶרְכָּזִיּוּתָהּ שׁוּב לֹא יִכָּלֵא רוּחַ זֶה עַל יְדֵי כָּל קִירוֹת בַּרְזֶל אֲשֶׁר יַקִּיפוּהוּ הַחֶשְׁבּוֹנוֹת הַדִּמְיוֹנִיִּים הָרַבִּים שֶׁל הָאָדָם, בַּעַל הַהַכָּרָה הַמְצֻמְצֶמֶת בִּכְלָלוֹ.
אֱמֹר מֵעַתָּה, שֶׁחֹפֶשׁ הָרוּחַ הָאֱנוֹשִׁי הוּא הַתּוֹבֵעַ אֶת הַדִּקְיוֹן שֶׁל שְׁאִיפַת קִרְבַת אֱלֹהִים בְּכָל צִדְדֵי הַחַיִּים, שֶׁבְּכָל עֹז שִׁכְלוּלָהּ הִיא רַק הִיא הִנָּהּ רוּם פִּסְגַּת הָאִידֵאָל הַגָּדוֹל שֶׁל הַחֵרוּת, שֶׁטּוֹבֵי בְּנֵי אָדָם כָּל כָּךְ נִכְסָפִים אֵלָיו, וְהַנְּשָׁמָה הָאֱנוֹשִׁית בִּכְלָלָהּ וְהַחַיִּים הַחֶבְרָתִיִּים לְכָל פְּרָטֵי גְּוָנֵיהֶם הֵם כָּל כָּךְ כְּמֵהִים לוֹ.
"עַד תַּאֲוַת גִּבְעֹת עוֹלָם, עָלְמָא דְּיוֹבֵלָא - עָלְמָא דְּחֵירוּ"2.
וּלְפִיכָךְ הֲלֹא כָּל עֲבוֹדַת רוּחַ הָאָדָם, תַּכְלִיתָהּ וּנְטִיָּתָהּ, הִיא - לְהַשְׁלִים אֶת אוֹתָהּ הַנְּטִיָּה הַכּוֹלֶלֶת כֹּל שֶׁבְּתוֹכוֹ, הַמְפַעֶמֶת תָּמִיד בְּקִרְבּוֹ וּמְרַכֶּזֶת אֶת כָּל הֲוָיָתוֹ.
סיכום פרק א' במאמר ותחילת פרק ב'
מאמרי הראי"ה עמ' 34-35
הרב הראל כהן | כ' אדר א' תשפ"ד
תשוקת המציאות לקרבת אלוקים
מאמרי הראיה עמ' 37 - 38
הרב הראל כהן | ב' אדר ב' תשפ"ד
קרבת אלוקים בישראל, ובמיוחדים שבישראל
מאמרי הראי"ה עמ' 37-38
הרב הראל כהן | ט"ז אדר ב' תשפ"ד
קרבת אלוקים באדם וצורת הופעת
מאמרי הראי"ה עמ' 36-37
הרב הראל כהן | י"א אדר ב' תשפ"ד
הרב הראל כהן
מדוע לא הוזכר עולם הבא בתורה?
למהלך האידאות בישראל, עמ' קי - קיא
י"ד אלול תשפ"ד
השאיפה לרעיון האלוקי בתחילת הופעת עם ישראל
למהלך האידאות בישראל, עמ' קד
י"ב סיון תשפ"ד
סיום וסיכום מאמר הדור
עקבי הצאן, עמ' קיד - קטז
י"ט כסלו תשפ"ג
מתי אהבת ה' הלכה לאיבוד?
עמ' ל' - ל"א
כ"ב טבת תשפ"א
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
הלכות שטיפת כלים בשבת
בריאת העולם בפרשת לך לך
למה ללמוד גמרא?
למה ספר דברים נקרא ''משנה תורה'' ?
קריעת ים סוף ומשל הסוס
המהפך בחייו של התנא רבי שמעון בר יוחאי
הלכות יום טוב שחל במוצאי שבת
הנס של השמן המיוחד של יעקב אבינו
סוד ההתחדשות של יצחק
איך ללמוד גמרא?