- הלכה מחשבה ומוסר
- קרבת אלוקים
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
וְכָאן כְּבָר הִגַּעְנוּ עַד כְּדֵי לְבָרֵר אֶת דְּבָרֵינוּ, שֶׁמַּה שֶּׁאָמַרְנוּ לְמַעְלָה עַל שְׁאִיפַת קִרְבַת אֱלֹהִים שֶׁהִיא הָאַדִּירָה וְהַמֶּרְכָּזִית שֶׁבִּנְטִיּוֹת, תְּשׁוּקוֹת וּשְׁאִיפוֹת הַנֶּפֶשׁ הָאֱנוֹשִׁית, אֵין זֶה אֶלָּא כְּדֵי לְסַבֵּר אֶת הָאֹזֶן כַּמָּה שֶׁהִיא יְכוֹלָה לִשְׁמֹעַ. כֹּחַ מֶרְכָּזִי בַּנֶּפֶשׁ כְּשֶׁהוּא מְמַלֵּא אֶת תָּכְנָהּ בְּמִדָּה גְּבוֹהָה כָּל כָּךְ בְּכָל עֶרְכֵי הַחַיִּים, הַיְחִידִיִּים וְהַכְּלָלִיִּים, אֵינֶנּוּ עוֹד בְּשׁוּם אֹפֶן כֹּחַ פְּרָטִי אוֹ כֹּחַ מֶרְכָּזִי אוֹ אֲפִלּוּ מֶרְכַּז־הַכֹּחַ בְּעָלְמָא, בְּאֹפֶן שֶׁיִּתָּכֵן לָדוּן עַל גִּלּוּיוֹ שֶׁל אוֹתוֹ הַכֹּחַ בִּפְנֵי עַצְמוֹ וְעַל עַצְמוּתָהּ שֶׁל הַנֶּפֶשׁ גַּם כֵּן בִּפְנֵי עַצְמָהּ. אֶלָּא הֲרֵי אָנוּ מְתַמְּמִים אֶת הַכָּרָתֵנוּ לוֹמַר, שֶׁזּוֹ הִיא עַצְמוּתָהּ, יֵשׁוּתָהּ וִיסוֹד הֲוָיָתָהּ שֶׁל הַנֶּפֶשׁ, כְּלוֹמַר: הִיא כְּלָלוּתָהּ שֶׁל הַנֶּפֶשׁ עַצְמָהּ בְּמַהוּתָהּ הָעַצְמִית; מַהוּת עֶצֶם הַחַיִּים שֶׁלָּהּ, הַמִּתְגַּלָּה לְפָנֵינוּ בְּתוֹר יְסוֹד אֶחָד כְּלָלִי בַּעַל גְּוָנִים שׁוֹנִים, בְּמַעֲטֵה נְטִיּוֹת, תְּשׁוּקוֹת וּשְׁאִיפוֹת שׁוֹנוֹת אֵין מִסְפָּר, שֶׁכֻּלָּן לוֹקְחוֹת אֵיזֶה חֵלֶק מְיֻחָד בַּחַיִּים, אֲבָל הַחַיִּים עַצְמָם, הַחַיִּים כֻּלָּם, מַהוּת הַחַיִּים, זֶהוּ וְלֹא אַחֵר - וְאִי אֶפְשָׁר לִהְיוֹת אַחֵר - כִּי אִם יְסוֹד שְׁאִיפַת קִרְבַת אֱלֹהִים. וּבָזֶה מִשְׁתַּלֶּמֶת הִיא תְּכוּנַת הַהַגְדָּרָה הַמְיֻחֶדֶת שֶׁל חַיֵּי הָאָדָם, שֶׁהֵם מְחֻבָּרִים מִנְּטִיַּת הַחֵפֶץ לְקִיּוּם הַהַרְגָּשָׁה הָעַצְמִית - אֲשֶׁר לְכָל חַי - עִם רֶגֶשׁ שְׁאִיפַת הַהִשְׁתַּלְּמוּת, שֶׁהִיא רְאוּיָה לִהְיוֹת נוֹבַעַת רַק מֵהַהִשְׁתַּקְּפוּת הַפְּנִימִית הָעֲמֻקָּה אֶל הַשְּׁלֵמוּת הָאֱלֹהִית, הַנִּשְׁקֶפֶת בִּיסוֹדָהּ הַפְּנִימִי שֶׁל הַנְּשָׁמָה מִמְּקוֹר הַשְּׁלֵמוּת הַמֻּחְלָטָה וְהַנִּצְחִית מְקוֹר־אֵין־סוֹף, שֶׁהַדְּבָרִים הוֹלְכִים וּבָאִים שׁוּב לְסִפּוּק שְׁאִיפַת קִרְבַת אֱלֹהִים בְּכָל גְּוָנֶיהָ, שֶׁהִיא בָּזֶה צֵל נֶאֱמָן שֶׁל הַחַיִּים הַמֻּחְלָטִים הַבִּלְתִּי מֻתְנִים שֶׁל הָאֱלֹהוּת הַמֻּחְלָטָה, "בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ".
קרבת אלוקים - הנטייה הטבעית המתמדת של האדם והעולם
מאמרי הראי"ה עמ' 33
הרב הראל כהן | כ"ז שבט תשפ"ד
מרכזיותה של תכונת קרבת אלוקים, בכלל ובפרט
מאמרי הראי"ה עמ' 32-33
הרב הראל כהן | כ' שבט תשפ"ד
חידת החיים והמציאות האלוקית
מאמרי הראי"ה עמ' 35
הרב הראל כהן | כ"ה אדר א' תשפ"ד
הקדמה למאמר קרבת אלוקים
מאמרי הראיה עמ' 32
הרב הראל כהן | ו' שבט תשפ"ד
הרב הראל כהן
מרחב הביטוי העצמי שמעניקה האמונה
עקבי הצאן עמ' קלא - קלב
כ"ה אייר תשפ"ג
העמקת לימוד האגדה כתרופה לדור - א
עקבי הצאן עמ' קמג - קמד
כ"ו אלול תשפ"ג
שם שמיים בפי העמים
עקבי הצאן עמ' קמח - קמט
א' כסלו תשפ"ד
סיום וסיכום מאמר הדור
עקבי הצאן, עמ' קיד - קטז
י"ט כסלו תשפ"ג
ראיית המבט השלם
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
להתיחס בכבוד
"וספרתם לכם ממחרת השבת" על איזו שבת מדובר?
מהי המצווה "והלכת בדרכיו"?
למה ספר דברים נקרא ''משנה תורה'' ?
ראש השנה בשבת: מה מחליף את התקיעות?
מה המשמעות הנחת תפילין?
עבודת ה' לחופש
איך נדע שהלב שלנו במקום הנכון?
הפסוק המיוחד והמשונה בתורה