בית המדרש

  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • שופטים
קטגוריה משנית
לחץ להקדשת שיעור זה
undefined
2 דק' קריאה
ישנן כלות צדיקות, שבשעות האחרונות לפני החופה, שעות גדולות וקדושות, כשהן כבר לבושות לבן ומוכנות לחתונה, מגיעות לכותל המערבי לשפוך את צקון לחשן לפני ה'.
אלא, שאז מחכה להן הפתעה. המוני המתפללות מבחינות בהן, ומיד נוהרות אליהן ובקשה בפיהן – אנא תברכי אותי והתפללי למעני ולמען קרובי בעניין חשוב זה או אחר.
ואם תשאלו – מה מעלתם של החתן והכלה, שבכוחם לברך ולהעתיר לפני ה'?
ככל הנראה, אחת הסיבות המרכזיות לכך היא הירושלמי המפורסם (ביכורים ג, ג) שאומר ששלושה נמחלים להם כל עוונותיהם – חתן, גר, והעולה לגדולה. והסיבה לכך, שכל האנשים הללו מתחילים את חייהם מחדש, והרי הם כאנשים שלא טעמו טעם חטא מעולם. ובוודאי אדם שלא טעם טעם חטא, יש לו כוח גדול של ברכה.
ובכן, מעניין לגלות שיש ירושלמי נוסף, פחות מוכר, שממנו אשפר ללמוד על עוד אנשים שכדאי לקבל מהם ברכה. וכך אומר הירושלמי תלמוד ירושלמי (ראש השנה ד, ח) "רבי משרשיא בשם רבי אידי: בכל הקרבנות (של החגים) כתיב חטא ובעצרת אין כתיב חטא, (בקרבנות של שבועות לא מוזכרת המילה 'חטאת'). אמר להן הקדוש ברוך הוא: מכיוון שקיבלתם עליכם עול תורה מעלה אני עליכם כאילו לא חטאתם מימיכם".
ומפרש שם קרבן העדה: "שבכל שנה בעצרת הוא כיום אשר עמדנו לפני הר סיני, ומקבלים התורה מחדש".
נמצא שיום שבו אדם מקבל עליו עול תורה הוא יום שהוא נולד בו מחדש, וממילא נמחלים עוונותיו וכאילו לא חטא מעולם.
השבוע זכינו ברוך ה' והחל זמן אלול בעולם הישיבות. להמוני תלמידים זה היה יום של קבלת תורה, וודאי נמחלו עוונותיהם, כדאי לנו לקבל מהם ברכה... במיוחד, כדאי לקבל ברכה מתלמידי שיעור א' שרק התחילו... אצלם, זו הקבלת עול תורה הכי עוצמתית...
ומעניין לעניין באותו עניין. כל העת, כולנו מלינים על כך שהשלטון משחית. מי שיש כוח רב בידיו, קשה לו להישאר נקי כפיים, ובקלות הוא מידרדר חלילה במדרון חלקלק לניצול כוחו לרעה.
רוב המתלוננים מחפשים דרכים להחליש את כוחם של בעלי השררה, כדי למזער נזקים, אך ברור לכולם שגם בדרך זו הנזקים אולי יקטנו אך לא יעלמו.
פרשתנו עוסקת בחשיבות מינוי בעלי השררה – מלך, שופטים, שוטרים וכו'. מחד – היא ממזערת קצת את כוחו של המלך ודורשת ממנו – לא להרבות כסף, סוסים ונשים. אך מאידך היא גם מעניקה לבעלי השררה כוח רב – שוטרים שירדו בעם, ולמלך יש את משפט המלך.
אם כן – מה הפתרון המרכזי שלה לחשש השחיתות?
התשובה היא – חיבור לתורה. המלך מצווה לכתוב לו ספר תורה נוסף, שבו יקרא כל ימי חייו, "למען ילמד ליראה את ה' אלוקיו... לבלתי רום לבבו ולבלתי סור מן המצווה ימין ושמאל...".
רק חיבור עמוק לתורה יוצר אדם חדש, טוב יותר. אדם שיעשה עבודת פנים, עבודת הלב, ויהיה בכוחו לשלוט בפיתויי השררה והכוח, ויפנה את כוחו למען הציבור ועבודת ה'.
שנזכה... שנזכה...



את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il