- משפחה חברה ומדינה
- צניעות
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
הדס בת אריה ומרים
תשובה:מדובר בצורך גדול מאוד, הן מצד הפרנסה, הן מצד הצורך האישי של אדם למצות את כישרונותיו בתחום שבו הוא מוכשר ומעוניין, והן מצד הצורך הציבורי הכללי, שדתיים יוכלו להיות פעילים בכל תחומי החיים. ועל כן כל זמן שהאדם יודע בעצמו שלא יבוא להיכשל באיסורי עריות, ויישאר דבק בתורה ובמצוות, מותר לו ללמוד באוניברסיטה.
ודומה הדבר לאדם שצריך ללכת למקום מסוים, שמבואר בגמרא שאם יש לפניו שתי דרכים, באחת ישנן נשים שאינן לבושות בצניעות, ובשנייה אין נשים לא צנועות, עליו ללכת בדרך הטובה, ואם בחר ללכת בדרך שיש בה נשים שאינן צנועות, הרי הוא רשע. אך אם יש לפניו דרך אחת בלבד ובה נשים שאינן לבושות בצניעות, מותר לו ללכת בה.
וכל מה שאמרו חכמים שעל האדם ללכת בדרך שאין בה נשים פרוצות לא אמרו אלא במקום שאין הבדל משמעותי בין שתי הדרכים. אבל אם הדרך הצנועה ארוכה בהרבה, אין חיוב ללכת בה, והרי הוא נחשב כמי שיש לפניו רק דרך אחת.
וכן לגבי לימודי מקצוע: מי שיכול ללמוד בשני מקומות, באחד מהן יש בעיות צניעות ובשני אין, חובתו ללמוד במקום הכשר, גם אם לשם כך יצטרך להאריך מעט את דרכו או שיצטרך להתגמש מעט בתוכניותיו. אבל אם המקום הכשר יותר רחוק באופן משמעותי ממקום מגוריו, או שאי אפשר ללמוד בו את המקצוע שהוא מעוניין ללמוד, וקשה לו להתפשר על לימוד מקצוע אחר, אזי מותר לו ללמוד במקום שיש בו נשים שאינן לבושות כהלכה.
וכן בפועל מצינו סוחרים שמוכרים סחורתם לנשים שאינן צנועות, וכן פקידים שעובדים במקומות שמגיעות אליהם נשים שאינן צנועות, ואין מעלים בפני הסוחרים הדתיים דרישה להימנע מלמכור לנשים שאינן צנועות. וכן אין תובעים מאדם להימנע ללכת למשרדים שהפקידות לבושות שם בחוסר צניעות, מפני שכאשר ישנו צורך גדול, אין איסור. אמנם אם אדם יודע בעצמו שמתוך כך הוא עלול להיכשל באיסורי עריות, אסור לו להכניס את עצמו לניסיון.
לקום מהתחתית של התחתית
מהי המצווה "והלכת בדרכיו"?
איך נראית נקמה יהודית?
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
איך ללמוד גמרא?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
המהפך בחייו של התנא רבי שמעון בר יוחאי
הזיכרון המשותף לראש השנה ושבת
לאן המריבות בתוך עם ישראל מובילות אותנו?
הנס של השמן המיוחד של יעקב אבינו
ראיית המבט השלם