ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

אמונת התשובה ;">

בית מדרש עבודת ה', מצוות ותשובה תשובה Bookmark and Share
גירסת הדפסה קרא ב - word
שלח לחבר


אמונת התשובה


שוכתב על ידי תלמידים

מוקדש לעלוי נשמת
מישאל מכלוף בן אסתר זצוק"ל

יסוד גדול הוא האמונה, להאמין בכוחה של התשובה למחוק את החטא לגמרי, כאילו האדם לא חטא כלל. זה לא קל להאמין שהתשובה מבטלת את העוון מעיקרו.
ועוד יותר קשה להאמין שאפשר לשוב בתשובה בדברים בלבד כמו שנאמר "קחו עמכם דברים ושובו אל ד'".
עוד יותר קשה להאמין שהקב"ה מקבל את השבים כאילו עשו איזה מעשה של התנדבות ששבו אליו, כדברי הפסוק "אוהבם נדבה".
קשה להאמין, אבל זה כך. התשובה מבטלת את העוון לגמרי.
האם זה הגיוני שהמדינה נותנת פרס ליורדים על-מנת שישובו לארץ-ישראל? האם מגיע להם פרס? האם מגיעות להם הטבות במכס ובמיסים אם הם שבים? האם זה הגיוני שאלו שנשארו בארץ ושרתו בצבא לא מקבלים שום הנחות והטבות ואלו שירדו לחו"ל יקבלו הטבות? מבחינה מוסרית טהורה לכאורה זה לא צודק. אבל בכל זאת יש בזה היגיון מפני שאם רק בדרך זו המדינה מצליחה להחזיר את היורדים, כדאי לתת להם את ההטבות כי זה לטובת המדינה ולטובת היהודים בארץ.
לאמור, אין הזכויות הללו שניתנות ליורדים ניתנות להם מפני שהן מגיעות להם אלא מפני שאנו מעוניינים שהם יבואו ומפני שזה לטובתנו, לטובת המדינה. זהו אינטרס של המדינה.
כן הדבר לגבי היורדים הרוחניים, לגבי החוטאים. לא מגיע להם פרס כאשר הם שבים אבל זה אינטרס אלוקי. הקב"ה רוצה שבניו ישובו, הקב"ה רוצה. זה דרוש לו כביכול לפי תוכניותיו בעולמו ועל כן הוא מקל על השבים, מוחל להם ואפילו שמח ואוהב ורואה כאילו הם עשו מעשה נדבה בזה שהם שבים.
זה הסבר פשוט להבין את כוחה של התשובה. אבל הדבר הרבה יותר עמוק ויסודי.
התשובה היא מונחת ביסוד מגמת העולם. וזה יתרץ לנו שאלה עוד יותר עמוקה. יש אנשים ששואלים את עצמם מדוע הקב"ה מטיל עלינו משימות שאי-אפשר לעמוד בהן. טבע האדם להמשך לכל מיני דברים שהם אסורים. האם אדם יכול להתגבר ולא להרהר הרהורים רעים, לא לקנא במעלות של אחרים? לא להתבטל מלימוד תורה אף רגע? הרי זה בלתי אפשרי לרוב בני האדם. ומדוע רבש"ע מעמיד אותנו בניסיונות שאי-אפשר להתגבר עליהם? שאלה זו מציקה לאנשים וגורמת תסכול וייאוש ואולי אפילו טרוניה כלפי שמיא ח"ו. יש אנשים שמדחיקים את השאלה הזו ולא נותנים לה להתיישב בלב, בפחדם ממחשבה אסורה. אבל גם להם חסרה התשובה לשאלה הזו.
אכן יש תשובה שלמה לשאלה. רבש"ע אמנם מעמיד אותנו בניסיונות, אך הוא הכין מראש תרופה לכל הקשיים שהוא מעמיד בפנינו. הקב"ה הקדים את התרופה למכה. תשובה קדמה לעולם. יכול אדם לשוב בתשובה ולתקן כל נפילה, לתקן תיקון גמור כל קלקול כאילו לא היה כלל.
ואם תאמר למה הקב"ה מעמיד אותנו בקשיים ונותן דרך לשוב? שלא יקשה ולא יהיה צריך לרפא בתשובה?
אדרבא זה כל גודל תפקידו של האדם להאיר אור מתוך החושך וזה אור מיוחד. זה עיקר כבודו של רבש"ע שאדם קם מתוך הנפילה ושב אליו. אמנם אסור לאדם לומר אחטא ואשוב, כי אז אין מספיקים בידו לשוב, אבל אין אדם צריך לפחד שמא יפול, שמא יכשל שלא ברצונו, כי יש תרופה מיידית מושלמת שמנקה את העוון מבלי להשאיר כל סימן. ולא עוד אלא שמכל נפילה אפשר לא רק לצאת נקי על-ידי התשובה, אלא אפשר להפוך אותה למנוף לעליה, לשוב באהבה ולהפוך הזדונות לזכויות ממש.
נמצאנו אומרים שהאמונה בכוחה של התשובה משנה את ההסתכלות על העולם. במבט זה מתחזקת האמונה ברבש"ע שהוא טוב. אין פחד ואין יאוש מכֹבֶד החובות, אלא בטחון ואמונה בד' הטוב שנתן לנו דרך תשובה לתקן הכל.
כתיבה וחתימה טובה.



חזרה למעלה

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il