- פרשת שבוע ותנ"ך
- ראה
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
עם ישראל
ראיה לקרוב וראייה לרחוק
מילת המפתח בפרשת השבוע היא כמובן המילה שפותחת את הפרשה, "ראה", הבט בצורת ציווי. קל להבין שמשה מבקש מבני ישראל לראות ולא רק להבין בשכל, או אפילו להאמין בלב, בתפקידו של הקב"ה בחיינו.
מילת המפתח בפרשת השבוע היא כמובן המילה שפותחת את הפרשה, "ראה", הבט בצורת ציווי.
קל להבין שמשה מבקש מבני ישראל לראות ולא רק להבין בשכל, או אפילו להאמין בלב, בתפקידו של הקב"ה בחיינו. אדם חייב להיות מסוגל לראות אותו בבירור, לזהות אותו ולכמת אותו בחיי היומיום שלו. התלמוד, באחת המטאפורות המרהיבות שלו, מתאר תמונה בשמים שבה הצדיקים מקיפים, כביכול, את הקב"ה, ומצביעים על השכינה עצמה, רואים אותה, כביכול, בבהירות ובחדות. גם בנס קריעת ים סוף, בני ישראל הצביעו על השכינה שהצילה אותם מפרעה ומחילו ואמרו "זה אלי". יש רגעים בחייו של הפרט, ובוודאי בחוויה ההיסטורית של העם היהודי, שבהם אפשר "לראות" את אלקים בעולמנו. אבל כדי לראות אדם צריך להסתכל ולהתמקד. לא מספיק להציץ או להעיף מבט. ראייה אמיתית דורשת מידה מסוימת של ריכוז, של שימת לב לפרטים, של זיהוי עומק, צבע וצורה. זה המקום שבו רעיון הפולחן והמצוות תופס מקום מרכזי בהשקפת העולם היהודית. מצוות התורה נועדו להיות העדשה המתקנת שלנו כדי שנוכל "לראות" דברים כראוי. יש אנשים שזכו לראייה פיזית טובה יותר מאחרים. אפשר לומר אותו הדבר גם על היבטים חשובים של הראייה הרוחנית. ישנם אנשים שסובלים מכך שאינם מסוגלים לראות אלי מרחק. הם נעולים כל כך על ראיית העצים עד שכמעט ואינם ערים לקיומו של היער אותו מרכיבים העצים הללו. הכרת פרטי המצוות חשובה, חיונית וראויה לשבח, אך ראיית ערכי היסוד והעקרונות של היהדות חשובה, חיונית וראויה לשבח לא פחות. יש אנשים שמרגישים שהם רואים היטב למרחוק, אך מועדים על חפצים שמונחים ממש לפניהם. בעוד מתעלם אדם משמירת המצוות ומתרכז רק ב"ערכים יהודיים", גובר מאוד הסיכון שהוא יחטא. אלקים אמר לקין: "לפתח חטאת רובץ", החטא רובץ על מפתן הבית ואורב לנו. כדי "לראות" דברים נכוחה בחיים היהודיים, אסור לאדם להיות קצר-רואי או רחק-רואי. אדם צריך ראייה מאוזנת וכמעט מושלמת. בעולם שבו ראייה טובה היא דבר נדיר, יש הרבה מכשירים וטיפולים רפואיים שמתיימרים להחזיר לנו ראייה מושלמת. משה עצמו מפרסם, כביכול, מוצר כזה בפרשה שאנחנו קוראים השבוע: ההבנה שצריך ללמוד את המצוות ולקיים אותן במקביל להבנה עמוקה יותר של ערכי היהדות האמיתיים. אלה העדשות המתקנות שיכולות להשיב לנו ראייה מאוזנת וממוקדת של החיים בכלל ושל החיים היהודיים בפרט. למען האמת, היהדות מסכימה עם הפתגם שאומר שלראות זה להאמין.
קל להבין שמשה מבקש מבני ישראל לראות ולא רק להבין בשכל, או אפילו להאמין בלב, בתפקידו של הקב"ה בחיינו. אדם חייב להיות מסוגל לראות אותו בבירור, לזהות אותו ולכמת אותו בחיי היומיום שלו. התלמוד, באחת המטאפורות המרהיבות שלו, מתאר תמונה בשמים שבה הצדיקים מקיפים, כביכול, את הקב"ה, ומצביעים על השכינה עצמה, רואים אותה, כביכול, בבהירות ובחדות. גם בנס קריעת ים סוף, בני ישראל הצביעו על השכינה שהצילה אותם מפרעה ומחילו ואמרו "זה אלי". יש רגעים בחייו של הפרט, ובוודאי בחוויה ההיסטורית של העם היהודי, שבהם אפשר "לראות" את אלקים בעולמנו. אבל כדי לראות אדם צריך להסתכל ולהתמקד. לא מספיק להציץ או להעיף מבט. ראייה אמיתית דורשת מידה מסוימת של ריכוז, של שימת לב לפרטים, של זיהוי עומק, צבע וצורה. זה המקום שבו רעיון הפולחן והמצוות תופס מקום מרכזי בהשקפת העולם היהודית. מצוות התורה נועדו להיות העדשה המתקנת שלנו כדי שנוכל "לראות" דברים כראוי. יש אנשים שזכו לראייה פיזית טובה יותר מאחרים. אפשר לומר אותו הדבר גם על היבטים חשובים של הראייה הרוחנית. ישנם אנשים שסובלים מכך שאינם מסוגלים לראות אלי מרחק. הם נעולים כל כך על ראיית העצים עד שכמעט ואינם ערים לקיומו של היער אותו מרכיבים העצים הללו. הכרת פרטי המצוות חשובה, חיונית וראויה לשבח, אך ראיית ערכי היסוד והעקרונות של היהדות חשובה, חיונית וראויה לשבח לא פחות. יש אנשים שמרגישים שהם רואים היטב למרחוק, אך מועדים על חפצים שמונחים ממש לפניהם. בעוד מתעלם אדם משמירת המצוות ומתרכז רק ב"ערכים יהודיים", גובר מאוד הסיכון שהוא יחטא. אלקים אמר לקין: "לפתח חטאת רובץ", החטא רובץ על מפתן הבית ואורב לנו. כדי "לראות" דברים נכוחה בחיים היהודיים, אסור לאדם להיות קצר-רואי או רחק-רואי. אדם צריך ראייה מאוזנת וכמעט מושלמת. בעולם שבו ראייה טובה היא דבר נדיר, יש הרבה מכשירים וטיפולים רפואיים שמתיימרים להחזיר לנו ראייה מושלמת. משה עצמו מפרסם, כביכול, מוצר כזה בפרשה שאנחנו קוראים השבוע: ההבנה שצריך ללמוד את המצוות ולקיים אותן במקביל להבנה עמוקה יותר של ערכי היהדות האמיתיים. אלה העדשות המתקנות שיכולות להשיב לנו ראייה מאוזנת וממוקדת של החיים בכלל ושל החיים היהודיים בפרט. למען האמת, היהדות מסכימה עם הפתגם שאומר שלראות זה להאמין.
הדרך למימוש הפוטנציל שנמצא בנו
הרב מאיר גולדויכט | כ"ח אב תשפ"ב
הרחבת הגבול
הרב יצחק חי זאגא | אלול תשע"ח

היכן ומה זה, שם?
הרב יוסף כרמל | אב תשס"ו
תפסיק לעבוד בשביל המשכורת!
הרב נתנאל יוסיפון | אלול תשפ"א
הרב דב בערל וויין
רב בית הכנסת הנשיא בי-ם. לשעבר ראש ארגון ה-OU, ראש ישיבת שערי תורה ורב בית הכנסת "בית תורה" במונסי, ניו-יורק.
לראות את ישראל
תשע"ד
פרשת אחרי מות תשע"ד
תשע"ד
מזג אוויר הפכפך
תשע"ד
פרשת נשא תשע"ד
תשע"ד
איך לקשור את הסכך?
קשה עליי פרידתכם
שופר
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
מה המשמעות הנחת תפילין?
עירוב תבשילין
איך ללמוד גמרא?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
האם מותר לטייל במקום בלי מניין?
איך מוסרים את הנפש בימינו?
פדיון שבויים בעת הזאת - מחיר מופקע או הגיוני?
הרה"ג אשר וייס | י"ב כסלו תשפ"ד

תפילה לשלום החיילים החטופים
רבנים שונים | אב התשס"ו

וּפְדוּיֵי ה' יְשֻׁבוּן וּבָאוּ צִיּון בְּרִנָּה
הרב שמואל אליהו | סיון תשע"ד

סדר הדלקת נרות חנוכה
נוסח אשכנז - הנוסח המלא
הסידור המהיר
וירשתם אותה וישבתם בה
מאמר "לתקף קדושתו של יום עצמאותנו"
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"א כסלו תשפד

הגדרת 'מכשירי פיקוח נפש' לפי מורנו הרב ישראלי
הרב בצלאל דניאל | כסליו תשפ"ד

אַדְמוֹנִי! זה טוב?
חלק ב'
הרב יוסף כרמל | כסליו תשפ"ד
