על מנת שתהיה סייעתא דשמיא, עלינו לעשות את ההשתדלות שלנו | ארץ ישראל נתנה לעם ישראל בזכות קדושתו, שנובעת מתוך הקרבת הקרבנות | מטרתה של גלות מצרים הייתה לחזק את האמונה בעם ישראל | בעם ישראל יש הפכים רבים, אבל על ידי האחדות ביניהם הם משלימים זה את זה.
אברם, לפני ברית המילה, היה עובד ה' יחיד סגולה, שעסק בבחינת החכמה. הוא הפך לאב המון גויים, אברהם, שעובד גם בעולם המעשה ומל את גופו הגשמי, כשרק במדרגה הזאת ניתן להגיע לגילוי יותר עמוק של האלוקות.
בדור המבול היו צריכים לקבל שפע גדול של תורה שהם נביעו דאורייתא. השפע הזה התגלה דרך השפע הגדול של גשמי ברכה שה' השפיע להם, אבל הם לא רצו לקבל את השפע האלוקי הזה, ולכן התהפך עליהם השפע למים שבהם הם טבעו ונמחו.
אברהם הולך נגד הזרם, וצריך לשאוף להיות מנהיג כמו אברהם אבינו.
ללכת בדרכו של אברם אבינו - חשיבות המידות הטובות.
ענווה אמתית.
החסד של אברהם והחסד של אהרון.
הציווי הראשון לאברהם היה ללכת, ומכאן ואילך הוא מופיע בפסוקים כאדם פעלתן שחייו מלאים תזוזה ועשייה. חז"ל מציינים את מקומו על ציר הזמן כמעבר מתוהו לתורה, ובכך מלמדים אותנו שהמסע בעקבות הצדק והמוסר דורש מוכנות נפשית להליכה מתמדת ועמידה בניסיונות .
וְהָיְתָה שַׁבַּת הָאָרֶץ לָכֶם לְאָכְלָה – ולא להפסד
מדיני פירות שביעית
דיני קדושת שביעית בפירות נקבעים על פי רגילות בני האדם, שלא ישנו מדרך ברייתם ומדרך רגילות השימוש בהם. ונראה שהולכים אחר רוב בני אדם דווקא ולא נקבעת דרך השימוש בפרי על ידי רגילות של יחידים.
*אילו הערבים היו קוראים מה שכתב הנביא שלהם מוחמד הם היו רואים שהוא ידע כי דברי הנביאים על חזרת עם ישראל לארצו הם דברי אלוקים חיים ועתידים להתקיים.
*צריך להיזהר שלא תעבור כל השבת במשחק זה או אחר, וצריך לשים לב שהמשחק לא יהיה יותר מרבע הזמן שהוא מקדיש ללימוד התורה. שביום טוב אנו אומרים חציו לה' וחציו לכם, אבל בשבת "וקראת לשבת עונג".