בית המדרש

x
  • קריאה
13 שיעורים
    undefined
    1:01
    שיחות לעשרה בטבת

    החורבן המיותר של ירושלים

    צבא נבוכדנצר מנסה לפרוץ את חומות ירושלים עם איל הברזל האחרון ומצליח. ה' סובב את פריצת שערי ירושלים באופן הזה כדי שגם תושבי ירושלים וגם נבוכדנצר יבינו כי חורבן ירושלים הוא לא בגלל החוזק שלהם, אלא בגלל החולשה הרוחנית של עם ישראל.

    הרב שמואל אליהו | טבת תשפ"ג
    undefined
    1:00
    קול צופיך - הרב שמואל אליהו

    וַיַּכֵּר יוֹסֵף אֶת אֶחָיו וְהֵם לֹא הִכִּרֻהוּ

    עשרה בטבת שחל בערב שבת

    *מרן הרה"ג מרדכי אליהו זצוק"ל היה רגיל לשאול איך אחיו של יוסף לא הכירו אותו. מתברר שגם פיקחים וגם צדיקים יכולים ליפול בפח של השוחד שמסמא את העיניים, גם הקנאה השנאה והתחרות מסמאות את העיניים. *מתוך כך שהנביא הזכיר את המועדים הללו בלשון צום, למדה הגמרא שאם יש שמד - הצום חוזר. ואם יש בית מקדש - לא צמים. ואם אין מקדש ואין שמד - תלוי ברצון העם.

    הרב שמואל אליהו | ז' טבת תשפ"א
    undefined
    רביבים

    מפלת החשמונאים ועשרה בטבת

    צומות חורבן בית ראשון, שבטלו בבית שני, חזרו לאחר קריסת ממלכת החשמונאים וחורבן הבית * החגים על ניצחונות החשמונאים בטלו לאחר מפלתם – חוץ מחנוכה * נכדו של מתתיהו נטה לכיוון הצדוקי המתייוון, ובנו ינאי הוסיף לדרדר את מצבה הרוחני של המלוכה * ערבוב הכהונה והמלכות תרם להתפרקות * הימים הסמוכים לעשרה בטבת – יום תרגום התורה ליוונית ויום פטירת עזרא – מציינים את הבעיות הרוחניות בבית שני * חנוכה נשאר, והוא מזכיר את האור הרוחני שצמח בבית שני, ואת ניצחון היהדות בטווח הארוך

    הרב אליעזר מלמד | טבת תשע"ז
    undefined
    שיחות לעשרה בטבת

    תחילת הסתר פנים

    מתחילת המצור על ירושלים, דרך החורבן והגלות ועד לשואה – על שורשיו והנהגותיו של יום הקדיש הכללי.

    הרב אהוד אחיטוב | טבת תשע"ו
    undefined
    שיחות לעשרה בטבת

    סימנים משמיים

    הרב נתנאל יוסיפון | טבת תשע"ד
    undefined
    38 דק'
    ארץ ישראל בהלכה ובאגדה

    צום י' בטבת - הצום היחיד בחודש טבת?

    ארץ ישראל בהלכה ובמחשבת ישראל

    שלשה צומות בחודש טבת: ח', ט' וי'. ח' טבת - החושך שבא לעולם מתרגום התורה והאור שיחזור לעתיד. ט' טבת - יום שנולד בו אותו האיש ימ"ש. החומרה שבשימוש בתאריך לועזי. י' טבת - נפסק כר' עקיבא. יום הקדיש הכללי

    הרה"ג חיים שטיינר | ח' טבת התשע"ג ט"ז כסלו התשע"ג
    undefined
    רביבים

    להתעורר לבניין ירושלים

    לפעול בעשרה בטבת לחיזוק חומות ירושלים ובניין הארץ * מחאה על אזלת ידה של הממשלה בבניין ירושלים * מי שאדיש למצבה של ירושלים לא יראה בשמחתה * בניין ירושלים מביא לקיבוץ גלויות * יעקב חושש לעזוב את ארץ ישראל * שיבוש הדעת שנגרם מהקשבה לשידורים החיים מהשריפה בכרמל * השידור האינטנסיבי לא יועיל להיערכות טובה יותר לטיפול בסכנות ובאסונות * התקשורת מחפשת את האשם כדי לתלותו בכיכר העיר

    הרב אליעזר מלמד | י' טבת תשע"א
    undefined
    שיחות לעשרה בטבת

    עשרה בטבת ומשמעויותיו

    מדוע נקבע תאריך הצום לפי המצור בימי הבית הראשון? מות עזרא הסופר - מנהיג, אחרון הנביאים, והמגשר בין תורה שבכתב לתורה שבעל-פה; יום הקדיש הכללי וההתנגדות לקביעת יום השואה בניסן; אכילה ושתייה לפנות בוקר בטרם החל הצום; חולים פטורים מהצום אף אם אין בהם סכנה; דינם של קטנים, חיילים, חתן וכלה ובעלי ברית; רחיצה בחמין לא נאסרה, וטוב להחמיר.

    הרב אליעזר מלמד | טבת תשס"ו
    undefined
    שיחות לעשרה בטבת

    ח' בטבת - תרגום התורה ליוונית

    בהלכה נפסק שראוי לצום ביום ח' בטבת, שבו תורגמה התורה ליוונית. מדוע? האין במעשה התרגום משום הרחבתה והפצתה של התורה בעולם?

    הגאון הרב אברהם שפירא זצוק"ל
    undefined
    5 דק'
    שיחות לעשרה בטבת

    תקופות השנה

    הרב עוזי קלכהיים זצ"ל
    undefined
    34 דק'
    שיחות לעשרה בטבת

    עשרה בטבת – יום התעלות ותיקון

    א. תענית ציבור – המצווה מהתורה ומדרבנן ב. מאורעות חודש טבת ותיקונם ג. מהותו הפנימית של יום התענית – יום קדוש של התעלות רוחנית ד. חשבון הנפש של דורנו ה. תפקיד לומדי התורה.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י' טבת, תשס"ג
    undefined
    47 דק'
    ויגש

    יהודה ויוסף - שתי דרכים רוחניות

    שיחה לפרשת ויגש תשס"ג

    מדוע האריכו חכמים בתיאור הפגישה בין יוסף ליהודה, האם הסיפור בתורה אינו מספיק דרמטי? מה ההבדל בין דרכו של יוסף לדרכו של יהודה? רבונו של עולם נמצא איתנו בכל רגע. מהם "חיים של תורה"? מה עלינו לחשוב בעשרה בטבת?

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | מוצש"ק ויגש תשס"ג
    undefined
    שיחות לעשרה בטבת

    עשרה בטבת אז והיום

    תפקיד הצומות להחזירינו למוטב; ומצווה מן התורה לזעוק על כל צרה שבאה; גם בימינו עלינו לזעוק על הכוונה לחלק את הארץ; ו"מוטב לקצץ בהונות היד ולא לחתום על ויתור".

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ויגש תשס"ג
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il