שאל את הרב

סיכום שיטות ראשונים על הגמרא

undefined

הרב חיים שרייבר

ט"ז סיון תשע"ו
שאלה
שלום וברכה, לאחרונה החלטתי ללמוד גמרא עם ראשונים אחרי שעד עכשיו למדתי רק עם תוס’. התחלתי במסכת גיטין ואני לומד מספר ראשונים. החלטתי גם לסכם את הדברים כדי שיהיו לי יותר מסודרים כאשר ארצה לחזור עליהם. דא עקא נתקלתי בבעיה כאשר אני לומד את הגמרא עם הראשונים ואני רואה מחלוקות אני לא יודע "לסנן" איזה מהמחלוקות הן מחלוקות קריטיות ואילו הן מחלוקות "שוליות" כלומר אני לא רואה באף מחלוקת כדבר שלא צריך סיכום ואם יש כמה ראשונים שכתבו על זה אני קורא אותם שוב כדי לסכם. אך בגלל זה הלימוד שלי הוא מאוד איטי ואני לא מתקדם כל כך.. למשל מתחילת הזמן האחרון (קיץ) הגעתי רק לכ10 דפים.. אשמח לקבל הדרכה אילו מחלוקות להתמקד יותר ואילו לא. ובכלל באיזה און צריך הסיכום להיות. תודה מראש.
תשובה
שלום אשריך על העמל הרב שאתה משקיע בלימוד התורה, בהבנת הגמרא, בסידור וסיכום דברי הראשונים. הסיכום מועיל לזיכרון ולהבנה בהירה של הלימוד. ראשית, אמליץ לך לא ללמוד את כל הראשונים אלא לבחור "ראשון" אחד ואיתו לצעוד לאורך כל המסכת. להבנת המחלוקות יש לעיין בספרי מקורות שונים שיוכלו לכוון אותך למיקוד במחלוקות העיקריות כדוגמת סדרת הספרים "דבר יעקב" וכן העיונים וילקוט הביאורים שבסוף הש"ס בהוצאת מתיבתא. הדרך המומלצת ביותר היא להכנס לישיבה וללמוד בהכוונה ובהדרכה של רב או אברך (אין צורך להיות כל היום בישיבה ישנם מסגרות שונות בשעות אחר הצהרים והערב - ניתן למצוא כאלה בכל עיר או יישוב). כמובן הלימוד בחברותא שבקי ומכיר את המסכת מועיל ומקדם את שני החברים. אסיים בדברי הגמרא המלמדים אותנו על מעלת הסיכום וכתיבת דברי התורה המתחדשים לכל לומד. הגמרא (בבא בתרא דף י/ב) מספרת על יוסף בנו של רבי יהושע שהיה חולה מאד ופרחה נשמתו ממנו. לאחר שחזרה אליו נשאל מה שמע בשמים ובין יתר הדברים אמר "שמעתי שהיו אומרים: אשרי מי שבא לכאן ותלמודו בידו" וביאר המהרש"א: "יש לפרש כי עיקר הלימוד ושנעשה בו רושם הוא הלימוד הבא מכתיבת יד אשר על כן נקראו החכמים סופרים". לפי המהרש"א שבחו בשמים את מי שתלמודו בידו שכותב את דברי התורה שלומד ועליו נאמר אשריו ואשרי חלקו. בהצלחה בהמשך הלימוד
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il