ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

דלת עם מנגנון חשמלי שנפתחה בשבת באיסור | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


ד תמוז תשע"ו

דלת עם מנגנון חשמלי שנפתחה בשבת באיסור


הרב עזריה אריאל

שאלה:
שלום וברכה,
בדלת הכניסה הראשית לבית (בנין משותף למספר דירים) יש דלת הנפתחת על ידי קוד ומנגנון חשמלי. טרם כניסת שבת אני מעביר את המתג למצב בו אין צורך להפעיל את המנגנון החשמלי (ניתן לפתוח את הדלת ע"י פתיחה פיזית - מכנית). אחד הדירים ביציאתו מהדלת בשבת הפעיל את מנגנון הפתיחה החשמלי (למרות שהיה יכול לפתוח מכנית). האם אני יכול להכנס דרך הדלת במצב זה או שעלי להמתין לסגירת הדלת ופתיחתה מחדש ע"י הפתיחה המכנית, גם אם דבר זה יגרום להעלבותו של השכן שלמרות שפתח לעצמו המתין שאכנס (צרוף מקרים של הגעה באותו זמן).

ישר כח ותזכו למצוות

תשובה:
לשואל, שלום וברכה!

מותר לעבור דרך הדלת, והדבר אינו נחשב כהנאה מחילול שבת, משני נימוקים: א. הייתה דרך מותרת ופשוטה לפתוח את הדלת, ולא הרווחת מאומה מחילול השבת. ב. האיסור שנעשה לא שינה את ה"חפץ" שבו אתה משתמש, דהיינו השביל שנפתח, אלא רק הסיר מחסום. כעין זה כתב בשמירת שבת כהלכתה (מהדו' תשל"ט פ"ל סנ"ז והערה קצח) שאם גוי פתח עבורך קופסת שימורים בדרך אסורה מותר ליהנות מהתכולה, מחמת שני הטעמים הללו. ובשו"ת מנחת שלמה (ח"א סי' ה אות ב) מבואר שבצירוף שני אלו מותר ליהנות גם מאיסור שעשה ישראל (ועיין גם ב'הצבא כהלכה' עמ' שנ-שנג והערה 13).
אם יש להניח שאותו שכן אינו יודע בכלל שדתיים נמנעים מלהשתמש במנגנון החשמלי שבת, מצטרף לכך נימוק שלישי, שהוא שוגג (עיין ביאור הלכה סי' שיח ס"א ד"ה המבשל וד"ה אחת ו'הצבא כהלכה' עמ' שכ-שכא והערה 12).
ההיתר הוא במקרה חד פעמי כמו שתיארת, בתזמון מסוים של מפגש שלכם באותן שניות ליד הדלת, כשלא צפוי שזה יהיה עניין סדרתי. במקרה כזה השיקול שעומד כרגע הוא רק העלבון שלו מן העובדה שהוא טרח להמתין לך מספר שניות עד שתגיע לדלת ואתה "טורק את הדלת בפרצופו" ופותח מחדש, בבחינת "בא למזוג כוס לרבו ושפך לו קיתון על פניו". אין ספק שבראייתו זה מעליב מאוד. ברם, אם מעשה כגון זה יחזור על עצמו, והשכן יתנדב להיות מעין "גוי של שבת" עבור דתיים, במעלית ותאורה וכדומה, אזי לא תהיה ברירה אלא להמנע מכל הנאה מפעולותיו, אפילו כשיתקיימו בהם תנאי ההיתר הראשונים דלעיל, וזאת כדי שלא לגרום לו חילול שבת עבורך בפעם הבאה (עיין 'הצבא כהלכה' עמ' שלה).


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il