ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שאל את הרב הלכה ברכות השחר

דיני ברכות התורה

הרב חגי לררי"ח אדר תשפ"א
4
שאלה
שלום, יש לי כמה שאלות בנוגע ללימוד תורה וברכות התורה: א. הבנתי שאם אני אומר את ברכות השחר אחרי שחרית, לא צריך לומר את ברכת התורה כי בתפילת 18 בברכת אהבת עולם פטרתי את הברכה הזאת. אם אמרתי אותה בכל זאת זה ברכה לבטלה? ב. הבנתי שאפשר לכוון בברכת התורה לפטור את כל לימוד התורה שלי באותו היום ובלילה שאחריו. אז אם קרה שהקדמתי את תפילת שחרית לברכות השחר, אני יכול לכוון בתפילת 18 בברכת אהבת עולם לפטור את כל הלימוד תורה היום ובלילה שאחריו? ג. איזה לימוד תורה מצריך שאומר את ברכת התורה לפניו? זה משנה אם אני לומד דברים כמו הלכות או מעשיות או דברים כמו גמרא ותלמוד? ד. זה משנה אם אני ממש מקדיש זמן ללמוד תורה, או סתם רוצה לבדוק משהו בשביל לדעת איך אני צריך לנהוג באותו נושא או שאני בודק בחטף מה שאני צריך לעשות באיזה מקרה (כמו מה לברך על משהו שאני אוכל)? תודה רבה על העזרה
תשובה
שלום וברכה א.רק לדייק שלא הכוונה בברכת אהבת עולם בתפילת 18(אין דבר כזה) אלא בברכת אהבת עולם שלפני ק"ש.לגופו של עניין, לכתחילה מי שלא אמר ברכות התורה לפני התפילה יכוון בברכת אהבת עולם לצאת ידי חובת ברכות התורה וכן לכתחילה ילמד לאחר התפילה דבר מה. אם לא למד אחרי התפילה- יש שכתבו לברך שוב ברכות התורה כי לא יצא ידי חובה, אך הרבה פוסקים כתבו שבדיעבד לא יברך בכל מקרה. ורק נכון להרהר בלב במקרה זה את הברכות. ולכן, נכון בכל אופן לכתחילה לא לברך אחרי שאמר ברכת אהבת עולם, אך אם אתה שואל על העבר, וקרה מקרה וברכת ברכות התורה לאחר התפילה, אם המקרה היה כפי שכתבנו שלא למדת מיד אחרי התפילה משהו, אזי אפשר לסמוך על הפוסקים שכתבו לברך וממילא זו לא היתה ברכה לבטלה. אך לכתחילה נכון לא לברך. ב. כן ג. כל לימוד תורה. לא משנה איזה חלק בתורה. ד.זה לא משנה. בכל מקרה צריך לברך קודם ברכת התורה . ואף על הרהור בלבד בדברי תורה לכתחילה נכון לברך קודם לכך כמו שכתבו חלק מהפוסקים. ולכן מיד אחרי הקימה ונטילת ידיים, ראוי לברך ברכות התורה לא צריך לחכות עם זה לתפילת שחרית בבית הכנסת. ברכה והצלחה וכל טוב.
עוד בנושא ברכות השחר

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il