ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

זכירת השבת וחילול שבת | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


ה תשרי תשע"ז

זכירת השבת וחילול שבת


הרב יצחק גרינבלט

שאלה:
בשבת אני אוהב לעשות קידוש,אוהב את אווירת קדושת השבת בבית בנוסף ביום יום מניח תפילין ומאזין לשיעורים בנושאי יהדות.
אוהב את הקישור שלי לתרבות והזהות היהדות שחשובה לי מאוד.
מצד שני, אני נהנה לעשות על האש בשבת עם חברים, לבלות במקומות מסחריים בשבת ואינני רואה סתירה בין הדברים.
האם בגלל שאני עושה על האש בשבת ואין בכוונתי לשמור שבת עלי לשקול להפסיק להניח תפילין? כלומר לא לעשות דברי קדושה בעודי עושה דברי "חילול שבת" לפי מה שאומרת ההלכה?

תשובה:
בס"ד
שלום לך.
שמחתי לקבל את מכתבך, ולראות את הכנות שבה אתה כותב את הדברים.
אחד מהדברים החשובים זה לדעת שכל מצווה היא יהלום, היא אוצר עצום, ולכן אני צריכים לנסות לקיים את כל המצוות, לעשות כל מה שאנחנו יכולים. גם אם אדם לא מקיים מצוה אחת אין סיבה שלא יקיים מצוה אחרת.
לכן, ודאי שתמשיך להניח תפילין, ודע שזו זכות נפלאה ומצוה עצומה עם המון אוצרות רוחניים והמון חיבור לעם ישראל שבכל הדורות. במשך השנים יהודים מסרו את נפשם כדי להניח תפילין, אף בשואה היו יהודים שהחביאו תפילין, ובמשך כל השעות התחבאו בצריף והניחו תפילין. המצוה הייתה כל כך חביבה להם שהם לא רצו להפסיד אותה.
המשך בה, וה' יתן לך ברכה והצלחה.
ברשותך, ביחס לשבת. אין ספק שזו החלטה שלך, האם לשמור שבת או לא, אך מתוך מכתבך אני מרגיש שאתה מתחבר לה', לשיעורי תורה, ואף לקדושת השבת, יחד עם זה הכללים של הלכות השבת, השמירה המעשית קשה לך, שאתה עושה דברים ומרגיש איתם טוב, והם ממש מהנים אותך, ולכן אתה כיום לא רואה את האפשרות להפסיק אותם בשבת.
חשוב לדעת שלכל אחד יש את ההתמודדויות שלו, לאחד דבר מסויים יותר קשה ולאחר דברים אחרים וזה מאוד הגיוני וטבעי.
יחד עם זה חשוב גם לדעת שהאפשרות להתקדם קיימת, גם אם לפעמים היא מעט נסתרת.
חוויה בחיים שאנו מתקשים לוותר עליה, היא בדרך כלל גם נותנת לנו אפשרות להפסיק אותה על ידי המרה שלה לחוויה אחרת.
זה דורש בדרך כלל פתיחות מחשבתית, דורש מסירות ומוכנות להשקיע, מוכנות להיות יצירתי, ואז לא רק שלא מפסידים חוויה, אלא יתר מכך, מרוויחים חוויה גדולה ומלאה הרבה יותר.
ההבדל בין חוויה זו הקיימת לבין זו שתוכל לעשות התמרה אליה זה שחוויה שקיימת היום היא חוויה שמערבת גם הנאה וגם חסרון, כמו לדוגמא אכילת שוקולד, שמצד אחד נותנת תחושה נעימה, מתיקות, אבל היא גם נגמרת מהר, ואחר כך יש מרירות או צמאון, וגם ישנם אנשים לא מעטים שצריכים לשמור על המשקל, ובכל האכילה של השוקולד מרגישים רגשות אשמה.
לעומת זאת, חוויה חדשה שהיא מתוקנת, היא גם נותנת תחושה נפלאה כשעושים אותה, וגם משאירה אחר כך טעם טוב.
פעמים רבות אני פוגש אנשים שמתחברים ליהדות, למצוות, אך חסר להם את החיבור לחוויה יהודית שתמלא אותם, ואז הם מתקשים להתקדם, לכן אם תרצה אשמח לכוון אותך לחוויות שיוכלו להתאים לך ולהתמיר את הפעילות הקיימת היום ביום השבת קודש.
בברכה
הרב יצחק גרינבלט.

הרב יצחק גרינבלט

ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il