ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

שאלות על אמונה | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"ו תשרי תשע"ז

שאלות על אמונה


הרב עזריה אריאל

שאלה:
שלום כבוד הרב!

רציתי לשאול, אני חוזרת בתשובה, אבל יש עדיין שאלות שמציקות לי שאני מתביישת לשאול.. אני גם ממש מרגישה רע שיש לי את השאלות האלו..

1. בגלל שאני מבית חילוני, אני מרגישה בלבולים.. תמיד כשאני נמצאת ברחוב החילוני / עם החברות החילוניות - אני מרגישה מבולבלת. אני מרגישה שיש כ"כ הרבה אנשים רחוקים.. כ"כ הרבה גויים בעולם שלא מכירים את היהדות, לא יודעים בכלל מהי.. איך לדעת שאני באמת בדרך הנכונה?

2. יש כ"כ גם הרבה דתות בעולם.. איך אדע שהיהדות דווקא נכונה?
עברתי על רשימת דתות שהיתה באינטרנט, ויש שם לדוגמה דתות מונותיאיסטיות, אחת מבוססת על גורו "סיקיזם", השניה על איזשהו נביא "זורואסטריות".. איך יודעים שהן לא נכונות?
ולדוגמה הדת הדרוזית - יש להם גם כמה נביאים. איך יודעים שהם ח"ו לא נביאי אמת?

3. איך יודעים שהשם אחד? ז"א שאין ח"ו עוד אחד?

4. האם יצר הרע - נמצא מתחת לשלטונו של השם? ז"א שהוא לא באמת שולט? כי השם יצר אותו?

5. למה השם דווקא בחר אותנו מתוך כל העולם? ולמה לא כל העולם עובדים אותו כמונו?

תודה!

תשובה:
לשואלת, שלום וברכה!

הקדמה: אין לך שום סיבה להתבייש או להרגיש רע בגלל שאלה כלשהי. ככל שהשאלה יסודית יותר ומציקה יותר כך היא תשמש לך כמנוף טוב וחזק יותר לחיפוש תשובות, בירור והתקדמות.
על שאלותייך הטובות ניתן לענות בכמה סגנונות וברמות שונות. קשה מאוד במסגרת זו לתת תשובה מתאימה לכל שואל בענייני אמונה, כאשר אינני מכיר את הרקע והידע המוקדם שלך ואיזה סוג של תשובה יספק. לפעמים יש לשאלה אחת כמה תשובות המשלימות זו את זו ברבדים שונים וכל אחת מהן מתקבלת על דעתו של שואל אחר. לכן אסתפק בתשובות שעם כל אריכותן הן קצרות יחסית להיקף הנושא, עם מקורות בסיסיים והפניה למקורות מרחיבים.
יתכן מאוד שהתשובות לא תהיינה מספקות, או שתרגישי שהן מציפות שאלות חדשות. אני חושב שהטוב ביותר הוא שתמצאי תלמיד חכם או תלמידה חכמה שאת מרגישה בנוח לשוחח איתם פנים אל פנים על שאלותייך, בצורה נינוחה. אם את לא מוצאת כתובת מתאימה בסביבתך, אשמח לסייע בתיווך בינך לבין תלמידה חכמה שתיפגש איתך.

וכעת לשאלותייך:
1. תחושת הבלבול שלך מאוד מובנת. אני משער שמעבר להיבט העיוני-פילוסופי, יש לתהיות הללו גם מימד חברתי-פסיכולוגי, כלומר: גם אם החברות הללו לא אומרות לך שום טיעון חדש ומשמעותי שאינך יודעת לענות עליו, עצם המפגש המחודש עם דרכן השונה מערער את בטחונך העצמי בדרכך שלך. באופן טבעי, אחרי שהתוודעת לאמת מסוימת והיא נראית לך כל כך ברורה ובטוחה ויסודית ואמורה לשנות את כל החיים, היית מצפה שכולם ינהגו על פיה, וכאשר את רואה שלא כך הם פני הדברים, ולכאורה את שייכת לאיזה מיעוט שולי, זה גורם לך לספקות.
אם הניתוח הזה נכון, הרי שבמישור הרגשי צריך להתמודד בכלים שמתאימים לו. זאת אומרת: אם החברות מעלות טיעונים ענייניים ומשכנעים, הדרך המתאימה להתמודד היא לימוד והעמקה בענייני האמונה כדי לדעת מה להשיב, קודם כל לעצמך ואחר כך גם להן. אבל אם לא מתפתח דיון, ועצם הפגישה עם המציאות החילונית מטלטלת אותך, הרי שזוהי בעיה יותר בתחום הרגשי, ועלייך למצוא לעצמך חיזוקים במישור הזה. וזה מחזיר אותי להקדמה לעיל על חשיבות המפגש האישי כדי לתת תשובה מספקת.
בכל אופן, אציין כמה נקודות למחשבה שמן הסתם ידועות לך אבל אולי זקוקות לחיזוק ותזכורת עצמית: ככלל, הכלי שיש בידייך להכריע על דרך החיים הנכונה הוא שיקול הדעת שלך וכושר השיפוט שלך. אם דרך חיים מסוימת נראית לך מובנת בהיגיון, מתיישבת על ליבך, ועושה אותך לאדם טוב יותר - הרי שזוהי הדרך הנכונה, גם אם אחרים חיים אחרת.
לאמיתו של דבר, רוב אלה שחיים אחרת ממך אינם מקדישים כמעט זמן לחשוב על דרכם, ללמוד עליה ולבסס אותה ואין להם משנה סדורה לנמק את בחירתם בצורת החיים שלהם. רבים מהם גם מעריכים בסתר או בגלוי את הבחירה שלך, ואף מקיימים בפועל מצוות רבות (לא רק "מצוות שבין אדם לחברו" שמקובלות בכל חברה נורמלית אלא גם "מצוות שבין אדם למקום": שמירת שבת באופן מסוים, כשרות בסיסית, אפילו טהרת המשפחה, וכמובן ברית מילה).
שימי לב מי הם בדרך כלל האנשים שמצטרפים לדרך התורה ומי הם בדרך כלל אלו שנוטשים אותה: הרוב הגדול של המצטרפים הם אנשים בוגרים ומיושבים בדעתם, בעוד שהרוב הגדול של הנוטשים הם בגיל העשרה. אינני אומר שכל חזרה בתשובה נעשית אחרי מסע רוחני עמוק ויסודי וכל נטישה היא פרי תאוות ותו לא; יש הרבה דוגמאות הפוכות לכאן ולכאן (ובוודאי יש המון שומרי מצוות מילדות שחיים באופן שטחי), אבל "בגדול" יש הבדל ניכר בין שתי התנועות הללו. כמו כן קיים הבדל עצום בתנועה מדתות אחרות אל היהדות וממנה: גיור הוא בדרך כלל תהליך הרבה יותר שקול, של אנשים בעלי עוצמה רוחנית, בהשוואה להמרת דת, שכמעט תמיד קשורה למצב אישי, חברתי או כלכלי ירוד (אך יש לציין שבשנים האחרונות בגלל אילוצים ידועים יש בארץ תנועת גיור שלא עומדת לגמרי בקריטריון הנ"ל).
בקיצור, אין לך שום סיבה להתפעל מההמון שסביבך ולהרגיש כאיזה מיעוט שולי עם איזו דעה משונה על החיים. כדאי לך גם לארגן לעצמך חיזוקים: להשתדל להיות בסביבה מחזקת, בפרט בשבתות. להתפלל לה' לפני מפגש שעלול לבלבל, שיתן לך את הכוח להרגיש שהוא מלווה אותך בכל מקום. וגם למצוא, כאמור, מישהו או מישהי שיבינו ללבך ויעודדו אותך.

2. איך נדע מיהו הנביא האמיתי ומהי דת האמת? ניתן להביא מספר הוכחות לאמיתות היהדות, וכעת אסתפק באחת. הדרך לדעת מיהו נביא אמת ומי לא פשוטה מאוד והיא כתובה בתורה (ספר דברים, פרק יח פסוקים כא-כב): "וְכִי תֹאמַר בִּלְבָבֶךָ: אֵיכָה נֵדַע אֶת הַדָּבָר אֲשֶׁר לֹא דִבְּרוֹ ה'? אֲשֶׁר יְדַבֵּר הַנָּבִיא בְּשֵׁם ה', וְלֹא יִהְיֶה הַדָּבָר וְלֹא יָבֹא - הוּא הַדָּבָר אֲשֶׁר לֹא דִבְּרוֹ ה'; בְּזָדוֹן דִּבְּרוֹ הַנָּבִיא, לֹא תָגוּר מִמֶּנּוּ". כלומר: כאשר נביא אומר תחזיות והן מתגשמות במדויק - זוהי ההוכחה לנבואתו, וכאשר תחזיותיו מתבדות - זוהי ההוכחה לשקרו. כעת, על כל נביא שיספרו לך אודותיו עלייך לבדוק: האם הוא השמיע תחזיות? והאם הן התגשמו? כמובן, יתכן שמספרים עליו אגדות מתחילתן ועד סופן, גם על הנבואה וגם על התגשמותה, או שלאחר שקרה אירוע מסוים המציאו סיפור על נבואה שקדמה לו. לכן, צריך לבדוק האם השמיע נבואות ארוכות טווח ויש תיעוד היסטורי הן על אמירת הנבואות והן על התגשמותן.
ומה לגבי התנ"ך? ובכן, יש אנשים שמכחישים את אמיתות התורה וסבורים שהיא יצירה אנושית, ושיציאת מצרים ומעמד הר סיני לא התרחשו כלל, וסיפורי התורה על כך נכתבו זמן רב לאחר מכן. אך הכל מודים שספר התנ"ך שבידינו נכתב לפני לפחות 2000 - 2500 שנה, ויש על כך תיעוד רב מאוד משלל מקורות היסטוריים וארכיאולוגיים. אם כן, הבה נראה חלק מהתחזיות הכתובות בתנ"ך שהתממשו לכל הדעות זמן רב אחרי כתיבתו: א. גלותו ופיזורו של עם ישראל בכל קצווי תבל (דברים כח, סד): "וֶהֱפִיצְךָ ה' בְּכָל הָעַמִּים מִקְצֵה הָאָרֶץ וְעַד קְצֵה הָאָרֶץ", מה שלא היה בגלות בבל וימי בית שני. ב. האנטישמיות והרדיפות בכל מקום (שם, סה): "וּבַגּוֹיִם הָהֵם לֹא תַרְגִּיעַ וְלֹא יִהְיֶה מָנוֹחַ לְכַף רַגְלֶךָ וְנָתַן ה' לְךָ שָׁם לֵב רַגָּז וְכִלְיוֹן עֵינַיִם וְדַאֲבוֹן נָפֶשׁ. וְהָיוּ חַיֶּיךָ תְּלֻאִים לְךָ מִנֶּגֶד וּפָחַדְתָּ לַיְלָה וְיוֹמָם וְלֹא תַאֲמִין בְּחַיֶּיךָ". ג. ואף על פי כן, עם ישראל ישרוד לעולם (ויקרא פרק כו, מד): "וְאַף גַּם זֹאת בִּהְיוֹתָם בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיהֶם לֹא מְאַסְתִּים וְלֹא גְעַלְתִּים לְכַלֹּתָם לְהָפֵר בְּרִיתִי אִתָּם כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיהֶם". ד. גם תורתו לא תישכח (דברים פרק לא, כא): "וְהָיָה כִּי תִמְצֶאןָ אֹתוֹ רָעוֹת רַבּוֹת וְצָרוֹת וְעָנְתָה הַשִּׁירָה הַזֹּאת לְפָנָיו לְעֵד כִּי לֹא תִשָּׁכַח מִפִּי זַרְעוֹ". ה. ולבסוף, עם ישראל ישוב מכל הארצות לארץ ישראל ומצבו יהיה טוב יותר מבעבר (דברים, פרק ל): "וְשָׁב ה' אֱלֹהֶיךָ אֶת שְׁבוּתְךָ וְרִחֲמֶךָ, וְשָׁב וְקִבֶּצְךָ מִכָּל הָעַמִּים אֲשֶׁר הֱפִיצְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ שָׁמָּה. אִם יִהְיֶה נִדַּחֲךָ בִּקְצֵה הַשָּׁמָיִם - מִשָּׁם יְקַבֶּצְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ וּמִשָּׁם יִקָּחֶךָ. וֶהֱבִיאֲךָ ה' אֱלֹהֶיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר יָרְשׁוּ אֲבֹתֶיךָ וִירִשְׁתָּהּ, וְהֵיטִבְךָ וְהִרְבְּךָ מֵאֲבֹתֶיךָ". פסוקים אלה מתארים את תהליך הגאולה שאנחנו כעת בעיצומו.
כל אלו הם רצף אירועים שאין להם אח ורע בתולדות האנושות: עם שהתפזר בכל העולם שמר על קיומו ומורשתו במשך אלפי שנים שבהן נרדף בכל מקום, ושב חזרה לארצו. על כל אחד מהפסוקים הללו אפשר לספר אלפי סיפורים שמשקפים את התקיימותו, במקומות וזמנים שונים בהיסטוריה ולכאורה ללא תלות בין זה לזה, אלמלא ידו המכוונת של הקדוש ברוך הוא. האם לדתות שציינת או דת אחרת כלשהי יש משהו מקביל שמתקרב לזה?!

3. אחדות ה'. אנחנו יודעים שהשם אחד כי כך גילו לנו הנביאים, החל ממשה רבינו שלימד אותנו: "שְׁמַע יִשְׂרָאֵל ה' אֱלֹהֵינוּ ה' אֶחָד" (דברים ו, ד), וכן: "וְיָדַעְתָּ הַיּוֹם וַהֲשֵׁבֹתָ אֶל לְבָבֶךָ כִּי ה' הוּא הָאֱלֹהִים בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וְעַל הָאָרֶץ מִתָּחַת אֵין עוֹד" (דברים ד, לט).
יש לכך גם חיזוקים מן ההיגיון: ההרמוניה המופלאה שאנחנו רואים בבריאה וחוקי הטבע מלמדת שיש בורא אחד שיצר את הכל ותכנן הכל. אפשר, למשל, לראות את האור והחושך כשני כוחות מנוגדים ש"רבים כל הזמן", כפי שאכן תיארו לעצמם עמים פרימיטיביים. אבל כשרואים את התועלת הרבה לקיום העולם משילוב שניהם ובמינון המדויק שלהם, רואים את אחדות ה'. אחת המשמעויות של אחדות ה' מבחינתנו היא ההבנה שכל הכוחות הפועלים שאנחנו רואים בעולם מצטרפים לתוכנית אחת מתואמת, גם כשנראה לנו שיש ניגוד בין כוחות ותופעות, חלקן טובות יותר וחלקן פחות.

4. על יצר הרע ושלטונו. ראשית יש להקדים, שעל פי דעה מקובלת בפרשנים, היצר הרע, במובנו השגור בלשונות חז"ל, הוא כינוי לכוחות הגוף והתאווה שבאדם, אלו שבגללם האדם נוטה לפעמים לעשות דברים רעים. לא מדובר על איזשהו יצור דמוני שמסתובב בתוכנו וכופה עלינו דברים, אם כי לפעמים יש בדברי חז"ל תיאורים שמדמים זאת כך, לנוחות המשל כדי לתאר את קושי ההתמודדות עם כוחות היצר. מצד שני, כוחות השכל והרוח שבאדם מאפשרים לו לשלוט בגוף ולכוון ולהפעיל אותו לטובה. כך הגדיר זאת רבי אברהם בן הרמב"ם (במאמרו על אגדות חז"ל, נדפס בתחילת 'עין יעקב'): "יצר טוב הוא הדעת, ויצר הרע הוא תאוות הגוף וכיוצא בה" (ראי גם במורה נבוכים חלק ג פרק כב, ולקט מקורות בכיוון זה במאמרו של פרופ' יהודה לוי, 'המעין' מב). לאור הגדרה זו מובנים דברי חז"ל בכמה מקומות שאדם נולד עם יצר הרע בלבד ובהגיעו לגיל מצוות יש בו גם יצר הטוב, כלומר: ילדים לרוב אינם מסוגלים להתאפק ממילוי תאוותיהם כאן ועכשיו, ורק בגיל הבגרות מתבססת באדם שליטת השכל על כוחות התאווה.
לאחר הקדמה זו ננסח מחדש את שאלתך: האם ה' שולט על כוחות הגוף שבאדם? והתשובה: בוודאי. האדם וכל כוחותיו נמצאים תחת שלטונו של הקדוש ברוך הוא. מצד שני, הקדוש ברוך הוא החליט לתת לאדם מרחב מסוים של בחירה חופשית ולאפשר לו להחליט בעצמו האם לפעול על פי יצרו הרע או להתגבר ולהאזין לכוחות שכלו, היצר הטוב. לכן, כאשר האדם עושה מעשים רעים הם נזקפים לחובתו, מפני שאמנם הם תוצאה של דחף שטבוע בו, אבל זהו דחף נשלט ובמאמץ מסוים האדם היה יכול להתגבר עליו (על עיקרון הבחירה החופשית ראי בהרחבה בספר 'משנה תורה' של הרמב"ם, הלכות תשובה, פרק חמישי וששי).

5. הבחירה בעם ישראל. היחס בין עם ישראל לשאר העמים מוגדר בתורה כך: "וְעַתָּה אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמְעוּ בְּקֹלִי וּשְׁמַרְתֶּם אֶת בְּרִיתִי וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל הָעַמִּים כִּי לִי כָּל הָאָרֶץ. וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ, אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר תְּדַבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (שמות פרק יט פסוקים ה-ו). כלומר, כמו שאנחנו מכירים את הכהנים ביחס לבני ישראל, כקבוצה נבדלת שמיוחדת לעבודת ה' ומשפיעה על העם כולו, כך גם עם ישראל ביחס לאנושות כולה: קבוצה של עובדי ה' ברמה גבוהה יותר משאר העמים, שמשפיעה על כל בני האדם. השפעה זו איננה אומרת בהכרח שבעתיד כל בני האדם יתגיירו (יש על כך מחלוקת בדברי חז"ל), אלא שבאמצעות עם ישראל העולם כולו יגיע לאמונה בה' ולהתנהגות מוסרית יותר, כדברי הנביא ישעיהו (פרק ב פסוקים ב-ד): "וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית ה' בְּרֹאשׁ הֶהָרִים וְנִשָּׂא מִגְּבָעוֹת וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל הַגּוֹיִם. וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים וְאָמְרוּ: לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל הַר ה', אֶל בֵּית אֱלֹהֵי יַעֲקֹב, וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו, כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר ה' מִירוּשָׁלִָם. וְשָׁפַט בֵּין הַגּוֹיִם וְהוֹכִיחַ לְעַמִּים רַבִּים, וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת, לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה". אין כאן המקום לתאר בפירוט את השפעת עם ישראל על העולם, ואסתפק בציון העובדה הסמלית שהפסוק בישעיהו על ביטול המלחמות בעתיד מתנוסס כיום על בניין האו"ם בניו יורק.
על שאלתך למה בחר ה' דווקא אותנו, עונה התורה במפורש: "כִּי עַם קָדוֹשׁ אַתָּה לַה' אֱלֹהֶיךָ, בְּךָ בָּחַר ה' אֱלֹהֶיךָ לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה מִכֹּל הָעַמִּים אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה. לֹא מֵרֻבְּכֶם מִכָּל הָעַמִּים חָשַׁק ה' בָּכֶם וַיִּבְחַר בָּכֶם, כִּי אַתֶּם הַמְעַט מִכָּל הָעַמִּים. כִּי מֵאַהֲבַת ה' אֶתְכֶם, וּמִשָּׁמְרוֹ אֶת הַשְּׁבֻעָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֵיכֶם, הוֹצִיא ה' אֶתְכֶם בְּיָד חֲזָקָה וַיִּפְדְּךָ מִבֵּית עֲבָדִים מִיַּד פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרָיִם" (דברים פרק ז פסוקים ו-ח). אמנם פסוקים אלה מעוררים שאלות מקדימות: מדוע נשבע ה' דווקא לאבותינו ולא לאנשים אחרים, ומהי הסיבה לאותה אהבה גדולה ומיוחדת, "כִּי מֵאַהֲבַת ה' אֶתְכֶם"? המפרשים במקום (כמו המלבי"ם, לדוגמה) מרחיבים על שני רבדים של בחירה ואהבה זו: התנהגותם המצוינת ומסירות נפשם של אבותינו הקדושים, אברהם יצחק ויעקב, ומאידך טבע שהטביע הקדוש ברוך הוא בנפשותיהם של עם ישראל, שעושה אותם מתאימים יותר לדבקות בה' וקיום תורתו (הרחבה בספר 'הכוזרי' מאת רבי יהודה הלוי, מאמר א, אות צה).

בהצלחה בדרכך וכל טוב!


השאלה "שאלות על "דת הראלים" והחייזרים" נשאלה בהמשך לשאלה זו.


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il