ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

האם אפשר למכור חפץ ביותר ממה שעלה ? | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


ג טבת תשע"ז

האם אפשר למכור חפץ ביותר ממה שעלה ?


הרב מרדכי גרוס

שאלה:
שלום,
קניתי מיד 2 ספה ב 400 שקל היא לא נוחה לי ושוברת את הגב
אני רוצה לפרסם אותה ב 800 שקל האישה אומרת שזו רמאות וגזל
אני לדעתי זה ממש לא החפץ כבר שלי ברשותי אני יחליט בכמה למכור
ואני גם לא צריך לפרט שהיא לא נוחה ,
הקונה צריך לעשות סקר שוק לבוא לראות להתרשם לשבת להרגיש רוצה קונה לא רוצה לא קונה אינני מכריח אף אחד,
הטענה שלי שככה כל העולם עובד וגם בעלי מכולות מביאים אוכל ודברים בזול ומוכרים ביותר זה הרווח שלך
האם זה מותר ????

* בנוסף לשאלה זו האם מותר לאסוף חפצים שאנשים מוסרים חינם ולפרסם אותם ביד 2 או פייסבוק בכסף ? זו גם סוג של עבודה אני מרכז אותם מעלה ומוכר.

תודה רבה !!!!

תשובה:
שלום וברכה,
אסור למכור חפץ עם מום- פגם ללא ליידע על כך את הקונה, [ וכפסק השו"ע רכח א "אסור לרמות בני אדם במקח וממכר או לגנוב דעתם, כגון אם יש מום במקחו צריך להודיעו ללוקח"] אך אם החפץ אינו פגום, והוא רק פחות נח מחפצים אחרים, אין חובה ליידע על כך את הקונה.
ולכן אם אי הנוחות של הספה, אינה פגם בייצור, אלא שהספה הזאת פחות נוחה מאחרות. מותר למכור אותה ללא ליידע את הקונה על אי הנוחות שלה, וחובת בדיקת המוצר מוטלת על הקונה. אך אם הספה לא נוחה מחמת שהיא פגומה, אסור למכור אותה ללא ליידע את הקונה על הפגם שלה.

לגבי גובה המחיר, אסור למכור חפץ ביותר מהמחיר המקובל שלו, [וכדברי הטור רכז, "אסור לאדם להונות לחבירו בין במקחו בין בממכרו ואיזה מהן שאינה בין מוכר בין לוקח עובר בלאו אם הוא במזיד ואם הוא בשוגג הוא באיסור לאו"] בשוק יד 2, טווח המחירים מאוד רחב, ולכן אפשר למכור בכל מחיר ובתנאי שהוא זול יותר מהמחיר של חפץ חדש.

מותר לקבל חפצים למסירה, ולמכור אותם במחיר מקובל בשוק. (כפי שכתבתי, בשוק יד 2 טווח המחירים מאוד רחב, ולכן אפשר למכור בכל מחיר ובלבד שיהיה זול יותר מעלות חפץ חדש). אמנם בציור שיש אומדן שמוסר החפץ מצפה למסור אותו לנזקק שישתמש בו, ולא לסוחר שיסחור בו, אסור לקחת החפץ על מנת למכור אותו, ללא ליידע על כך את מוסר החפץ.

בכל מכירה, אסור לייפות את החפץ באופן שייראה לקונה חדש וטוב יותר ממה שהוא באמת. [שו"ע רכח, ט "אין מפרכסין לא אדם ולא בהמה ולא כלים כגון לצבוע זקן עבד העומד למכור כדי שיראה כבחור, ולהשקות הבהמה מי סובין שמנפחין וזוקפין שערותיה כדי שתראה שמינה. וכן אין מקרדין (פירוש קרוד במגרדת או מסרקת ששניו דקים) ולא מקרצפין (פי' קרצוף מגרדת או מסרק ששניו עבים) אותה כדי לזקוף שערותיה, ולצבוע) כלים ישנים כדי שיראו כחדשים. ואין נופחין בקרבים כדי שיראו שמנים ורחבים, ואין שורין הבשר במים כדי שיראה לבן ושמן"]

בברכה,
הרב מרדכי י. גרוס.

ר"מ בישיבת הגולן ובעל כושר דיינות

ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il