ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

אמונת חכמים | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"ו שבט תשע"ז

אמונת חכמים


הרב יצחק גרינבלט

שאלה:
לכבוד הרב
קראתי את תשובת הרב והדברים נפלאים ונעימים לגופם של דברים, אבל נראה לי שאין זה משיב לגמרי על שאלת השואל כי דברי הרב בעיקר התמקדו בכך שדברי רבותינו ז"ל הם דברי חכמה ועומק רב ולכך אין להרהר אחר דבריהם וודאי שהם כנים ונכונים ורק לנו נשאר לתור אחר הבנת דבריהם, אבל עדיין צריך בירור שהרבה מתקנותיהם מתאימים לדורותיהם אבל לדורנו אנו אין מקום לדבריהם כי השתנו הדורות וטעמי התקנות כבר תקפים (כמובן שהם תקפים ועומדים והכל נכתב לצורך הבנת הדברים) ומה בכך שהם גדולים ואין לנו השגה בהם ובדבריהם. וגם רציתי לשאול האם אפשר לענות על השאלה באופן שונה שהרי מבואר במסכת ביצה דף ה שבתקנות חז"ל על אף שבטל הטעם הטעם התקנה עודנה קיימת ולא בטלה ולכך על אף שהדורות השתנו והטעמים עמהם עיין התקנות קיימות ולא בטלות.
אשמח אם הרב ישיב לדברי
תודה רבה!

השאלה נשאלה בהמשך לשאלה "אמונת חכמים"

תשובה:
בס"ד
שלום לך.
שמחתי לראות שאתה זוכה ללמוד גמרא ולראות את הדברים מתוך המקורות.
הדבר שכתבתי והדברים שאתה כותב הם שני צדדים של אותה המטבע. גדלותם של חכמים היא שהם קבעו דברים גדולים המתאימים לדורות רבים, ויחד עם זה הם נתנו לנו טעמים שונים כדי ליישב את דעתנו, אף שהם לא היו כל הטעמים, בגדלותם ידעו חכמנו ז"ל לדעת שאנו מסוגלים להבין רק חלק מהטעמים, ולכן כאשר בטל טעם התקנה לא בטלה התקנה שכן מה שהתבטל זה רק ההסבר שחכמים נתנו לנו, ואם נזכה להתבונן לעומק נגלה בכל דבר עוד טעמים רבים ועוד המון דברים חשובים מאוד אף לנו היום.
אם תרצה אשמח לתת דוגמאות נוספות ולחבר אותך למקום שבו תוכל להמשיך ולברר את הדברים.
שיהיה לימוד פורה ומועיל.
הרב יצחק גרינבלט.

הרב יצחק גרינבלט

ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il