ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

מדוע יש תכונה מיוחדת סביב חג הפסח | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


ג ניסן תשע"ז

מדוע יש תכונה מיוחדת סביב חג הפסח


הרב יצחק בן יוסף

שאלה:
מדוע יש תכונה מיוחדת סביב חג הפסח שאין באיסורים רבים אחרים?

תשובה:

דיני חג הפסח שונים בהרבה מאיסורים הרגלים בכול השנה.
ונביא כמה מהם:
א. אפילו באלף לא בטל – חמץ בפסח אינו מתבטל בכול ערבוב שהוא, אפילו אם החמץ היה אחד באלף. בשונה מכול ימות השנה שאיסור המתערבב בטל בשישים.(תמז,ט)
ב. נותן טעם לפגם אסור – בכול ימות השנה אם בושל בשר בסיר חלבי או להיפך, בסיר שלא בישלו בו חלב במשך 24 שעות, התבשיל יהיה מותר והסיר צריך הכשרה. ואילו בפסח אם בישלו בסיר הבלוע חמץ אף שלא בישלו בו חמץ יותר 24 שעות, בישלו בו מאכל כאשר לפסח המאכל אסור באכילה. (תמז,י ראה שם שלדעת השולחן ערוך דין נותן טעם לפגם מותר בפסח)
ג. האיסור חוזר וניעור (ומתעורר) – איסור שהתבטל בתוך היתר כול התערובת נחשבת כדבר המותר, ואם נשפך עוד מהאיסור לקדירה לא אומרים שהאיסור שהתבטל מתעורר ומתחבר לאיסור הנוסף וכעת צריך פי שישים כנגד כול תערובת האיסור אלא מה שהתבטל כעת הוא היתר לכול דבר, והאיסור שהתבטל לא "מתעורר" שנית. ולדעת הרמ"א בלח האיסור לא מתעורר אבל ביחס לתערובת דברים יבשים האיסור מתעורר שנית וכעת צריך מחדש לבטל את האיסור, וכעת בפסח אינו מתבטל אפילו באלף.
ד. איסורא בלע – ישנו דיון בפוסקים האם כלי שבלע, דהיינו שנספג בתוכו חמץ, זהו איסור כמו מאכלות אסורים. או היתר כמו שבשר וחלב שניהם מיני היתר. ומובא. מה הם צדדי הספק? שהרי חמץ הוא איסור, אבל כיום בימים שלפני פסח הוא היתר. מהם ההשלכות של הדיון זה? ישנם הרבה פריטים בהכשרת כלים לפסח המושפעים מקביעה כזו או אחרת. למעשה פוסק השולחן ערוך שבליעת הכלי חמץ נחשב כדבר איסור שנבלע בתוכו. ולכן למעשה כלים שמשתמשים בהם ללא נוזלים. כמו תבניות אפיה, צריך ללבנם באש ברמה הגבוהה ביותר עד שיהיו ניצוצות ניתזים מהם, ולא ניתן לבצע זאת לכן אין מכשירים תבניות אפיה.
ה. איסור כרת – בשונה מאכילת איסורים, בכול ימי השנה הוא בדרך כלל איסור לאו, לעומת זאת אכילת חמץ בפסח שהוא איסור כרת.





ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il