ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

ברכה לפני טבילה לעליה להר הבית | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"ד תמוז תשע"ז

ברכה לפני טבילה לעליה להר הבית


הרב עזריה אריאל

שאלה:
א. האם תמיד צריך?
ב. כיצד מברך בגלוי ראש וגוף בשם ומלכות?

תשובה:
לשואל, שלום וברכה!

1. מי שאינו בטוח שנטמא טומאת קרי מאז טבילתו הקודמת אינו מברך.

2. אין לברך בגילוי ראש וגוף. אם המקווה נמצא בחדר נפרד מהמקלחות והוא נקי - ניתן לברך בו כאשר אין לפניך אנשים ערומים. בשעת הברכה יש לעמוד כאשר מקום הערווה בתוך המים והלב מחוץ להם, או שגם הלב בתוך המים אבל האדם מחבק את גופו בזרועותיו בין לבו לערווה, וכך "הפסיק בין לבו לערווה" (עיין או"ח סי' עד סעיפים ב-ג ומשנ"ב ס"ק יג-יד). בנוסף לכך יש לחבוש כיפה.

לעניין זה יש להעיר שיש מחלוקת האם מותר לברך במקווה אפילו כשהוא נקי לגמרי. לדעת הרב עובדיה יוסף זצ"ל (טהרת הבית ח"ב עמ' תקכב-תקלד) אין לברך במקווה עצמו בשום אופן, מפני שמקוואות חמים נחשבים כמקום זוהמה. אך דבריו מתבססים על מציאות שבה המים מוחלפים פעם בשבוע-שבועיים (שם עמ' תקלג), אבל כיום המים במקוואות מוחלפים מדי יום-יומיים ויש יותר מקום להקל בזה כאשר רואים בבירור שהמקווה נקי (וראה גם שיעורי שבט הלוי, הל' נידה עמ' שעו).

אם המקווה מלוכלך, או נמצא בחדר אחד עם המקלחות, או שלא ניתן לברך בו כשאין לפניך אנשים ערומים, יש לצאת עם כיפה ועטוף במגבת המפסיקה בין הלב לערווה, או עם בגד תחתון, לחדר שבו נמצאים בדרך כלל רק אנשים לבושים, לברך שם, להיכנס מיד למקווה, לפשוט את הבגד ולטבול.

לפי מנהג הספרדים הברכה היא לפני הטבילה, כדעת רוב הראשונים, ולפי מנהג האשכנזים הברכה לאחריה (שו"ע ורמ"א יו"ד סי' ר ס"א), ויש נוהגים לטבול פעמיים, לפני הברכה ולאחריה (ע"פ השל"ה הקדוש, כדי לצאת ידי כל הדעות). אולם כאשר לא ניתן לברך במקווה עצמו, נראה שגם לאשכנזים עדיף לנהוג כרוב הראשונים ולברך בחוץ לפני הטבילה מאשר לאחריה, כדי שהניגוב לא יהיה הפסק (טהרת הבית, עמ' תקלג בהערה).


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il