ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

גליל נייר טואלט - מוקצה? | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


ט טבת תשע"ח

גליל נייר טואלט - מוקצה?


כולל הלכה בית אל

שאלה:
שלום וברכה לכבוד הרב!

רציתי בבקשה לשאול בעניין גליל נייר טואלט בשבת, האם הוא מוקצה.

ואפרט את שאלתי.
לעניין גליל חדש שעוד לא פתוח, ראיתי שיש אומרים שהוא אינו בגדר "כלי" ועל כן הוא מוקצה מחמת גופו ולא כלי שמלאכתו לאיסור. על כך אני שואל, מדוע לא נגדיר אותו כלי, והרי הוא ראוי לשימוש אם נפתח אותו. אמנם זה אסור, אך מדוע אכן לא יוגדר הגליל ככלי שמלאכתו לאיסור?

ולעניין גליל שכבר פתוח, הרי ניתן להשתמש בו בלי לחתכו, אלא שאין זה דרך השימוש הרגיל, אך עכ"פ לכאורה נגדיר אותו ככלי שמלאכתו לאיסור ומותר יהיה להזיזו לצורך גופו או מקומו, ולא כמוקצה מחמת גופו. האם נכון הדבר?

אציין גם שראיתי בספר "דיני מוקצה", שדבר שמתכלה בעת השימוש בו, אינו מוגדר כלי והוא מוקצה מחמת גופו, וציין לשש"כ שם כתוב שגפרורים הם כלשמל"א.
רציתי לשאול מה זה משנה שהדבר מתכלה, הרי סוף סוף יש לו שימוש ומדוע לא נגדירו כלי.

תודה רבה לכבוד הרב על התשובות המחכימות.

תשובה:
שלום וברכה

א) הלכה למעשה טישו אינו מוקצה, משום שישנם מצבים בהם מותר להשתמש בגליל נייר בשבת - במקום שבו אין נייר חתוך מותר לחתוך טישו בשינוי משום כבוד הבריות.
ב) גליל טישו אינו מוגדר ככלי כיוון שלא עומד לשימוש עד שיחתך, על כן אם חיתוך הגליל היה אסור בכל מצב שהוא הגליל היה מוגדר כמוקצה מחמת גופו ולא ככלי שמלאכתו לאיסור. כאמור, כיוון שישנם מצבים בהם מותר לחתוך את הגליל בשינוי הרי שהגליל אינו מוקצה אף שאינו כלי.

[להרחבה, עיין בארחות שבת פרק יט סעיפים קכה-קכו, ושם בהערה קסט בשם הרב אלישיב זצ"ל]

בברכה,
הרב עודד מילר


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il