ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

הסגת גבול בבניין משותף | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


ח שבט תשע"ח

הסגת גבול בבניין משותף


כולל דיינות בית אל

שאלה:
שלום כבוד הרב

אנחנו גר בבניין של 6 דיירים
הדיירים בקומת קרקע הוציאו משטח בטון ע"ג הגינה המשותפת.
אחד מהם פתח חלון נוסף ודלת לגינה.

האם עברו על הסגת גבול מהתורה ?
אם לא איזה עבירה עברו ?
מה מגיע לי מדין תורה ?

תודה

תשובה:

שלום רב,
ראשית, אדגיש שכל התשובה נכתבת רק על הצד שדבריך כנים. בדין תורה צריך לשמוע גם את הצד השני, וייתכן וטענותיו ישנו את הפסק. בכל אופן, אם כדבריך, התשובה היא כדלהלן.
לגבי איסור השגת גבול, מה שכיום קוראים 'השגת גבול' הוא לשון מושאלת מדין התורה. שהרי כיום קוראים השגת גבול אפילו לכניסה אסורה לשטח של אחר, וזה ודאי לא בכלל האיסור ההלכתי. כמו כן השגת גבול במובן של יורד לאומנותו של חברו (הפותח חנות במקום שכבר יש חנות וכדומה, ע"פ המתבאר בחו"מ קנ"ו) היא לשון מושאלת.
האיסור ההלכתי שנדרש ב-'ספרי' (לדברים י"ט, י"ד) הוא שינוי הגבול בין הנחלות, באופן שהזזת הגבול נותנת יותר שטח למשיג הגבול. מתבאר שם בספרי שזהו דין מיוחד לארץ ישראל, ואינו נוהג בחו"ל.
נראה שמי שיוצק בטון על גינה משותפת אינו עובר על השגת גבול, ואינו גוזל את הקרקע כלל, כי גם השותפים האחרים יכולים להשתמש בבטון, אלא הוא רק משנה את היעוד של החצר ללא הסכמה של שאר השותפים. במקרה כזה צריך לבדוק האם דרך בני אדם להקפיד על כזה שינוי, ואם אכן מקפידים יכולים למחות בזה שעשה את הבטון, ולאלץ אותו להסיר מה שעשה [כמו שכתוב בבבא בתרא נ"ז ששותפים לא מקפידים על העמדת מחיצה ולכן לא צריך לסלק, אך רואים שאם אכן מקפידים יהיה צריך לסלק מה שעשה].
על פי דין תורה אסור לפתוח חלון או פתח לחצר השותפים ללא אישור משאר הדיירים, כפי שמתבאר בסי' קנ"ד. עבר אחד ופתח, עליו לשוב ולסתום את החלון או את הפתח. אלא אם כן יוכיח שהחזיק, כלומר שפתח את החלון או את הפתח, ואף אחד מבני החצר לא מחה בו [בנקודה זו יש דעות שונות בהלכה, כי יש המצריכים משך זמן של שלוש שנים בלי מחאה, וגם מצריכים טענה של המחזיק לפיה קנה זכות השימוש החדש מהשכנים. אך בפועל כיוון שיש סוברים שאין צריך ג' שנים וטענה, לא נוכל לאלץ את הפותח לסתום].
כל זה מדין תורה, ויש להניח שכן היא גם דעת החוק בעניינים אלו. בכל אופן אם החוק אומר בזה משהו אחר, יש מקום לומר שהחוק מחייב בזה מדין מנהג שנהגו דיירים שמשתתפים יחד – עיין מנחת יצחק ח"ז סי' קכ"ו [אך מדינא דמלכותא סובר המנחת יצחק שם ובח"ב סי' פ"ו שא"א לחייב לשלם (וה"ה להוציא הוצאות כגון לסתום חלון שפתח) כי יש מחלוקת שו"ע ורמ"א האם דד"ד הוא רק בדברים שהם טובת המלך או גם בדברים שהם לתקנת בני המדינה וא"א להוציא ממוחזק מספק].

בברכה.
הרב ברוך פז


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il