ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

לימוד פנימיות התורה לבחור ישיבה | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


ד ניסן תשע"ח

לימוד פנימיות התורה לבחור ישיבה


הרב שמואל אריאל

שאלה:
שלום רב,
מה דעת הרב בלימוד פנימיות התורה לבחור ישיבה? (כמו ספר הזוהר)
האם זה מותר?
האם זה ראוי?

תשובה:
שלום וברכה!

בדברי חז"ל וגדולי הדורות ישנן אזהרות רבות שלא לעסוק בנסתרות בתחילת לימודו של האדם, אלא רק כאשר האדם גדל ומגיע למדרגה הראויה לכך (עיין למשל במשנה חגיגה ב', א, ופירוש המשנה לרמב"ם שם; גמרא חגיגה י"ג א; רמב"ם הלכות יסודי התורה ב', יב; שם ד', יג; סוף הקדמת הרמב"ן לפירושו לתורה). הסכנה העיקרית בלימוד עניינים אלה טרם זמנם היא שהמושגים הם עליונים מאד וכל מה שמופיע בעניינים אלה בספרים אינו יכול לבאר את הדברים עצמם אלא בדרך של משל ורמז, והלומד עלול בקלות לטעות בהבנת הדברים ולפרש אותם באופן פשטני. טעות כזו בהבנת המושגים האלוקיים היא כמובן חמורה מאד, ועלולה לשבש את אמונתו של האדם. סכנה נוספת היא שענייני הנסתר עוסקים בעולמות העליונים ובהוויות שמעל לעולם המעשי שלנו, והאדם עלול להגיע לתפישה שמנותקת מעולם המעשה ומתמקדת רק בהוויות העליונות והנסתרות. דבר זה עלול לגרום לנזקים רוחניים, כאשר אדם עלול להגיע לזילזול במצוות המעשיות, וכן לנזקים בחייו המעשיים של האדם, כאשר הוא עלול להזניח ולשבש את התנהלותו האישית והמשפחתית ולהתנהג כאילו הוא מלאך ולא אדם.
אף על פי כן, בדורות האחרונים רבים מגדולי ישראל הפיצו רעיונות מתורת הנסתר לציבור הרחב ולא רק ליחידי סגולה. כך למשל, בכתבי החסידות, וכן בספרים כדוגמת אור החיים או בן איש חי, מרבים להביא עניינים מן הזוהר ומספרי הנסתר, אף שהספרים הללו מיועדים לכל. לעניין זה ניתנו הסברים שונים, כגון שבזמן הסמוך לגאולה נחוץ לגלות יותר מסודות התורה, או שבתקופות אלה הציבור זקוק יותר לקבל חיות מפנימיות התורה כדי לעבוד את ה', וכדומה. אולם יש לשים לב, שבדרך כלל הרעיונות הנסתרים מופיעים בספרים הללו באופן מעובד, והם מקושרים אל עניינים כדוגמת תיקון הנפש, עבודת ה' ודקדוק בפרטי ההלכות, ובאופן זה הדברים קלים יותר להתקבל והסכנה שבהם פוחתת.
למעשה, לא ניתן לתת בעניינים אלה הדרכה אחת לכל. הדבר תלוי באישיותו של הלומד, במידת גדילתו בתורה עד כה, בכמות הזמן והמחשבה שהוא מקדיש ללימוד הנסתר לעומת הנגלה, ועוד. באופן כללי ניתן לומר שלימוד של ענייני הנסתר מספרים שהביאו אותם בצורה מעובדת יותר, כגון ספרי החסידות והאחרונים שהזכרתי, הוא מתאים בדרך כלל גם לתלמיד בישיבה וניתן ללמוד זאת ללא חשש. אולם לימוד של ספרי המקור של תורת הנסתר, כגון הזוהר או כתבי האר"י וכדומה, בדרך כלל אינו מתאים לבחורים צעירים, בוודאי כאשר מדובר בלימוד עצמי. אם מדובר על שמיעה של שיעורים מפי תלמיד חכם שכבר בקי בספרים אלה ויכול ללמד אותם בצורה טובה, יש לכך יותר מקום. אך גם באופן זה, לענ"ד אין זו צריכה להיות דרך מרכזית בישיבות, אלא רק למי שמרגיש שלימוד זה נחוץ לו בעבודת ה', וכן במינון המתאים, כאשר עיקר הלימוד בתקופה זו יהיה בנגלה.


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il