ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
אל תפספסו! סופ"ש הכנה לימים הנוראים מבית אתר ישיבה
שאל את הרב משפחה, ציבור וחברה משחקים והימורים

האם מותר להתערב לצורך זירוז למצווה?

שאלה
האם מותר להתערב לצורך זירוז למצווה? לדוג’ אני מתערב עם חבר שלי שמי שלא קם לפני השעה 8:00 בבוקר(אם לא יקום יצא שיתפלל אחרי זמן קריאת שמע או ביחיד) יצטרך לתת פחית לשני. אם מותר, האם זה גם מחייב אותי לתת או שאני צריך לתת לו כמתנה? ואם אסור, האם מותר לי לעשות את ההתערבות בצורת קנס? דהיינו כל אחד ממנו רוצה לקנוס את עצמו אם לא קם לפני השעה 8:00 לתת פחית לשני. תודה רבה!
תשובה
בס"ד שלום וברכה, בהתערבות זו יש שתי בעיות. א) אין תוקף להתערבות כאשר לא נעשה קניין. ב) יש איסור להתערב כיוון שלפעמים אדם מתחייב באם יקרה כך, כי חושב שהוא יצליח ולא יפסיד. ואין לו גמירות דעת להתחייבות. וחכמים אסרו זאת כמבואר בחו"מ סימן רז. אין היתר גם לצורך מצווה. כך נראה מדברי השו"ע שמדבר על התחייבויות כדי שאדם יעמוד בדיבורו להתחתן. או כדי ללמד את בנו. וכן נראה מדברי המרדכי (סנהדרין תשכג) שכתב שמותר לשחק בקוביא בליל הסדר, אך הגביל זאת רק לליל הסדר ורק לקטנים וז"ל: "שלא הותרה שחיקת אגוזים אלא לתינוקות ביום טוב הראשון [של פסח] בלבד כדתניא אמר רבי יוסי וכי תועלת לתינוקות ביין אלא מחלקין להם אגוזים כדי שישאלו". אך יש דרך להתחייב בצורה שאין בה בעיה של אסמכתא כפי שכותב השו"ע (רז, טז) "כשהיו חכמי ספרד רוצים להקנות באסמכתא כך היו עושין, קונין מזה שהוא חייב לחבירו מאה דינרים, ואחר שחייב עצמו קונים מבעל חובו שכל זמן שיהיה כך או שיעשה כך הרי חוב זה מחול לו מעכשיו, ואם לא יהיה או לא יעשה הריני תובעו בממון שחייב עצמו בו; ועל דרך זה היו עושים בכל התנאים שבין אדם לאשתו בשידוכים ובכל הדברים הדומים להם, וכן אנו נוהגים". היינו - יש לעשות מעשה קניין בו כל אחד מתחייב לשני פחית, ועושים תנאי שאם יקום לתפילה בזמן מחול לו החוב. בברכה, הרב משה מאיר אבינר
עוד בנושא משחקים והימורים

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. שאל בהמשך לשאלה זו

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il