ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
אל תפספסו! סופ"ש הכנה לימים הנוראים מבית אתר ישיבה
שאל את הרב שבת ומועדים אכילת מצה

אפיית מצות באוהל או תחת הצללה

הרב עזריה אריאלכ"ג אדר א' תשע"ט
65
שאלה
האם מותר לאפות מצות באוהל או תחת הצללה? כיוון שבהלכה מופיע שתחת השמש אסור לאפות מצות, באוהל זה לא תחת השמש, כמו כן תחת רשת הצללה שלא סוגר לגמרי מהשמש כגון רשת של 70% או יותר שמגן מהשמש אך לא לגמרי זה לא נחשב לתחת השמש? או שמדמים את זה ליום המעונן שאסור אפילו בצל, כיוון שיש יותר חום כשהשמש מכוסה ואפילו בצל אסור לאפות מצות בכזה אופן אם כן אוהל או רשת הצללה יכול להיחשב כיום המעונן שמגביר את החום ואסור? והוא הדין אם יש מזגנים, האם מותר בכזה אופן באוהל או תחת הצללה או ביום המעונן בחוץ, או שאסור, כיוון שיש אפקט של חממה חכמים אסרו לגמרי?
תשובה
לשואל, שלום וברכה! מותר לאפות מצות באהל או תחת הצללה, אם לא ניכרת חדירה של קרני השמש על המצות, כלומר, לא רואים על המצות נקודות זוהרות עקב חדירת קרני השמש. זה לא דומה ליום המעונן, שבו יכול להיות החזר של קרני השמש מכיוונים שונים. וכאשר קיימת חדירה כזו של קרני שמש, אין לאפות אפילו כאשר יש מזגן. הרחבה: בשו"ת בית יהודה (לרבי יהודה עייאש, מרבני אלג'יר וירושלים לפני כ- 250 שנה, או"ח סי' מו) נשאל "על מי שאין לו מקום רחב בתוך הבית, אם מותר לו ללוש המצות באמצעה של חצר, מקום זריחת השמש, על ידי פריסת אהלים וסדינין מלמעלה". והשיב שהדבר פשוט שפריסת האהל מועילה לגונן מפני החמה, כפי שמצאנו בשבת מג ע"ב שאהל של מחצלת מועיל להגן על המת מפני החמה, והוסיף: "וכן היו ישראל במדבר ארבעים שנה יושבי אהלים" (נראה שכוונתו להוכיח מהמגורים באהלים שיש בהם תועלת להגנה מהשמש. אם כוונתו גם להוכיח על אפיית המצות באהלים ראייתו קשה, מאחר שמדובר באיסור מדרבנן). תשובה נוספת הנוגעת לעניין זה היא בשו"ת רב פעלים (ח"ג או"ח סי' לג), שדן על מצות שהשמש האירה עליהם בשעת עשייתן, וזה לשונו: "והמתקנים המצות האלה היו יושבים תחת אויר הרקיע, והיתה מחצלת פרוסה למעלה מראשיהם, ואחד מאלו היה זורח נצוצים מן אור השמש על המצות אלו שהיה מתקנם, כי היתה המחצלת נקובה נקב דק ויצא אור השמש מן הנקב וזרח על מצה שהיה מתקן... והעומדים כשהרגישו בדבר תקנו הדבר, שהניחו מחצלת אחרת על מקום הנקב ונתקן הענין". הוא דן בשאלה מה דין המצות שהשמש האירה עליהן כאשר כבר התערבבו במצות אחרות. בין נימוקי היתרו כתב: "דלא זרחה השמש על הככר כולו, כי אם רק ניצוץ קטן ממנה יצא מן הנקב הקטן וזרח על מקום מועט שבככר". מכל דבריו ברור שמותר לאפות מצות תחת ציליה כזו שקרני השמש לא נראות על המצה.
עוד בנושא אכילת מצה

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. שאל בהמשך לשאלה זו

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il