ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שאל את הרב הלכה צריך ליטול ידים?

מתי צריך ליטול ידיים?

הרב אלישיב קפקהט"ו סיון תשע"ט
שאלה
שלום רב, אני משתדל לנטול ידיים לפני תפילה ולפני כל ארוחה שהיא, אך אני רואה דתיים רבים שלא עושים את זה. אני רואה למשל דתיים שעצרו בצד הכביש ומתפללים או כאלה שנכנסים לבית הכנסת ולא נוטלים ידיים. בנוסף יש הרבה משפחות דתיות שמטיילות אבל לא ראיתי במהלך המסלול הם משתמשים במים שיש להם לנטילת ידיים אם הם אוכלים כריכים. לכן עלה בדעתי כי אולי אני לא מבין את זה כמו שצריך. בנוסף הרבה פעמים עניין נטילת הידיים הוא טיפה מכביד כי לפעמים צריך ממש ללכת לחפש כוס וכיור לעשות נטילת ידיים, ולפעמים זה גם במקומות שאני לא מכיר או ציבוריים, לכן עלה גם בדעתי שאולי לא תמיד צריך לעשות נטילת ידיים. כמו כן קראתי שצריך לנטול ידיים אחרי שנוגעים בשיער, אבל אם ככה אנשים לא קירחים שמניחים תפילין תמיד צריכים לצאת באמצע לנטול ידיים אחרי שהם מניחים תפילין של ראש. כמובן שעד עכשיו למרות כל השאלות האלה המשכתי כרגיל תמיד להשתדל לעשות נטילת ידיים אבל אשמח אם תוכל לבאר לי את הנושא. תודה על תשומת הלב
תשובה
בס"ד שלום וברכה, דין נטילת ידים מתחלק לכמה עניינים ואבאר בקצרה: א. נטילת ידים להסרת רוח רעה ולכלוך (סימן ד). ב. נטילת ידים ללימוד תורה, תפילה וברכה (סימן צב וסימן רלג). ג. נטילת ידים לסעודה (סימנים קנח-קסה). עניין א מתחלק אף הוא לכמה תתי-נושאים: 1. רוח רעה של הלילה. 2. רוח רעה של טומאה. 3. לכלוך של זיעה וכדומה. 4. לכלוך סתמי (בוץ, צבע וכדומה). א. נטילת ידים הנדרשת ברוח רעה היא ע"י כלי בנטילה לסירוגין ג' פעמים בכל יד. במקרים 1 ו-2 צריך נטילה דווקא מכלי. במקרה 3 מעיקר הדין מספיק נקיון בלבד (סימן ד, מ"ב ס"ק מא), אך לתפילה צריך לחפש דווקא מים. מקרה 4 מספיק רק נקיון, ולא צריך לחפש דווקא מים. ב. נטילת ידים לסעודה אף היא טעונה כלי אך לא נוטלים לסירוגין. אלא תחילה יד ימין ואח"כ יד שמאל. ג. נטילת ידים לתפילה היא מצוה, כלשון השו"ע (סימן רלג, ב), ויש לקיימה. ולכתחילה יש ליטול מכלי. אך במקרה והאדם יודע שידיו נקיות וכגון ששם לב לכך שלא נגע בגופו במקומות המכוסים, אז יכול שלא ליטול. במקרה ואין לו שום מים אז ינקה את ידיו באופן אחר כגון קינוח במגבת וכדומה. כשצריך ליטול ידיו לתפילה או לסעודה ואין לו מים אזי צריך לחכות עד שישיג מים והדבר משתנה: אם הוא בכל מקרה בדרך – אם בהמשך דרכו בודאי ישיג מים ימתין עד כדי הילוך של 72 דקות. אך אם הולך הפוך מדרכו או לצדי דרכו צריך להמתין אם יש מים במרחק של 18 דקות. אם יושב בביתו – צריך להמתין 18 דקות לכל כיוון בו ימצא מים. בנוגע לנקודות שהעלת: טוב עשית ששאלת, שכן לא תמיד יש ללמוד לפי מה שאנשים עושים. פעמים רבות אינם מודעים לדין, כמו לנטילת ידים קודם תפילת מנחה וערבית, או שלא נוהגים דברים מסוימים מחמת חולשה או עצלות חלילה, כגון אכילת לחם ללא נטילת ידים. לגבי התפילין, יש שנהגו להחמיר וליטול ידים אחר הנחת תפילין, אך למעשה אפשר לסמוך על המקלים ולא ליטול ידים אחר הנחתם. ועוד אעיר שנגיעה סתמית בשיער הראש אינה מצריכה אלא דווקא חיכוך בתוך השער ממש, במקום בו היד מתלכלכת משומניות וזיעה. בברכה, הרב אלישיב קפקה
עוד בנושא צריך ליטול ידים?

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. שאל בהמשך לשאלה זו

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il