שאל את הרב

  • הלכה
  • ציצית

האם לבישת ציצית ללא גופיה נחשבת בזיון?

undefined

הרב משה ליב הכהן הלברשטט

א תמוז תשע"ט
שאלה
האם תוכל לפרט קצת יותר, לגבי מה ייחשב דרך לבישת ציצית שמראה זלזול בתשמיש המצווה? אני חדש בלבישת ציצית בעצמי וחיפשתי אונליין (אין יהודים אחרים בסביבה בטווח של עשרות קילומטרים) מהי הדרך הטובה ביותר לכבס אותם ונדהמתי לגלות שכל אתר אומר שיש צורך ללבוש גופייה מתחת הבגד כדי למנוע נגיעה בעור שלך! זה היה האתר הראשון לומר אחרת, ואם כי המקור נראה ללא רבב, אני אעריך אם תוכל להמשיך ולהגדיר מה ייחשב בזיון. אני צובר כוח ומשמעות רבה מקיום מצווה זו ונחרדתי לגלות שלמרות הזהירות הראשונית שלי, יתכן שעשיתי דבר מאוד שגוי. אולי זה מומלץ במיוחד אם יהודי יודע שהוא יזיע הרבה באותו יום, כדי למנוע טינוף מוגזם? אבל אז, היו כמה בחורים שהתפארו שמעולם לא כבסו את הציציות שלהם, שנראה מנוגד לא רק למשפט שהם אמרו, אלא גם לראייתי האישית את המטרה הקדושה של הבגד. אני מקווה שאתה מבין את הבלבול שלי בנושא, אעריך מאוד את עזרתך עם היבט זה של חיי היהודיים הצומחים. [הערה: למרות חוסר ההבנה שזה מציג והבידוד הכללי שלי, אני רוצה שתהיה סמוך ובטוח ששני הורי יהודים וכו' כמה דורות אחורה מפולין. נושא נוסף שאני נתקל בו בזמן גלישה באינטרנט הוא גויים שמחפשים תשובות לשאלות שאינן נוגעות להם ולא הייתי רוצה לגרום לך להרגיש שלא בנוח בכך שאתה מסביר את ההלכה לאדם לא ידוע]. השאלה נשאלה בעקבות השו"ת הבא: ציצית ללא גופייה: שאלה: האם ניתן ללבוש ציצית ללא גופייה? תשובת הרב יהונתן בלס: למרות שאדם אינו רשאי ללבוש ציצית באופן שנראה כמבזה אותם, לבישתם סמוך לעור אינו נחשב כבזיון (שאלת שלמה א; קדושים תהיו).
תשובה
לבישת בגד הציצית סמוך לעור ללא גופיה נדון באריכות בין פוסקי זמננו, במסכת ציצית שהיא אחת משבעה מסכתות קטנות שנוספו על הש"ס נכתב בסעיף ה, אפיקרסין פטורה (מציצית) ור' עקיבא אומר חייבת, הגאון רבי חיים קניבסקי שליט"א מסביר בביאורו ארגמן ס"ק ז שיש המפרשים שהסיבה שאפיקרסין פטורה מציצית משום דכיון דאין עשוי אלא לקבל הזיעה אין עליו שם בגד שאין עשוי להנאת חימום אלא לקבל הזיעה, ולפי זה נכון ליזהר שלא ללבוש הטלית קטן סמוך לבשרו ממש דלא ליהוי כבגד התחתון שעשוי לזיעה דפטור מציצית וצ"ע. אולם רבים מהפוסקים מתירים את לבישת בגד הציצית על הגוף ללא גופיה ובמיוחד אם מדובר ביום חם, והמקל יש לו על מי לסמוך. (הליכות שלמה פ"ג אות יא בשם הגרש"ז אויערבאך זצ"ל, שו"ת רבבות אפרים ח"ד סימן טו אות א).
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il