ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שבת בקראון פלזה עם הרב שמואל אליהו והרב יוני לביא ושבת שירה עם הרב סבתו
שאל את הרב הלכה צריך ליטול ידים?

דבר שטיבולו במשקה (סופגניה וגלידה)

נועם דביר מייזלסי"ח מרחשון תש"פ
61
שאלה
א. אם אני אוכל גלידה בגביע והגלידה נוזלת על היד שלי האם צריך ליטול ידיים מדין דבר שטיבולו במשקה? ב. וכן מה הדין בסופגניה שיש בתוכה ריבה וכדו האם צריך ליטול ידיים בגלל הריבה. תודה רבה
תשובה
שלום רב. א. ניתן להקל שלא ליטול על אכילת גלידה בגביע. ב. ביחס לריבה ניתן להקל כמו בגלידה. אולם ביחס לשמן שהסופגניה ספוגה בו, אם מדובר בשמן זית - צריך ליטול, ובשאר השמנים - אין ליטול. מקורות: א. הציבור נוהג להקל בדבר, והטעם לכך נראה ממה שכתב הרמ"א (קנ"ח ד') שאפילו אינו מטבל רק ראש הירק או הפרי אפילו הכי יטל בלא ברכה. וכתב על כך המ"ב (סקכ"א) שכל הטעם הוא משום חשש שמא יטבלנו כולו. משמע שבמציאות שאין דרך כלל להטביל את כל המאכל, אין צורך ליטול, ודינו כאוכל מכף (ראה כה"ח סקל"ט), ואף אם בדרך מקרה נוגע בדבר נראה להקל ע"פ דברי המ"ב (סקכ"ו) שבדבר שאין דרך ליגע בו ביד אלא בכף אין צריך ליטול ידיים, אפילו אם נוגע בו בדרך מקרה בתוך הכף, וסיים שכן נוהגים. עיין שם. וכן עולה מדברי הפוסקים שמה שהתירו במזלג וכדומה אינו "סיבה" להיתר שלא ליטול אלא רק דוגמה ו"סימן" לכך שאין רגילות לגעת במשקה זה ולכן אין צורך ליטול. עם זאת יש לציין שהגרי"ש אלישיב זצ"ל הורה להחמיר בדבר. לכן המחמיר בכך על אף שיש צדדים להקל, תבוא עליו ברכה. ב. כנ"ל. רק שיש להוסיף שמצד השמן שספוג בסופגניה, היה צריך ליטול, אולם דוקא אם השמן הוא שמן זית, אך בשמן סויה וכדומה אין ליטול משום שאינו נחשב משקה המקבל טומאה. וכמו שכתב השו"ע (קנ"ח ד') שרק מאכל "שטיבולו באחד משבעה משקין שסימנם י"ד שח"ט ד"ם (דהיינו יין דבש שמן זית, חלב, טל, דם, מים)" מצריכים נטילה. בכבוד רב,
עוד בנושא צריך ליטול ידים?
שאל בהמשך לשאלה זו

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il