ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
מתמודדים עם הקורונה באתר ישיבה. היכנסו כעת!
שאל את הרב הלכה מיסטיקה וקמיעות

רפואה אלטרנטיבית - עבודה זרה?

80
שאלה
שלום הרב, כבר שנים שמציקה לי התמיכה הרווחת של הציבור הדתי בשיטות הריפוי האלטרנטיביות השונות, כשרובן מסתמכות על אלמנטים מיסטיים בגוף (צ'אקרות, למשל) ו/או על "אנרגיות" שאינן מוכרות למדע ואין להן אחיזה בטבע. ה"חוכמות" האלו מגיעות רובן ככולן מתרבויות של עבודה זרה מובהקת, במזרח הרחוק או בתרבות האינדיאנית, ועוד. חלק אחר מהשיטות הן נוכלות גרידא שלא מסתמכת על כלום אלא היכולת המיסטית כביכול של ה"מטפל" לשלוח "מסרים" לגוף של המטופל. זהו חלק מטרנד נפוץ מאוד בעולם היום, תופעת ה"ניו אייג' ". ובכל זאת, אנשים יראי שמים נענים לכך בשמחה, ואף ששים לכנות רופאים ומדענים שמשקיעים את חייהם ברפואה שיש בידנו כיום כ"בעלי אינטרסים" ו"מכורים". מדוע, אם כן, אסור לי לתלות לנוי חפץ עבודה זרה כמו "לוכד חלומות", אבל להאמין שיש למים כוחות ריפוי מיוחדים בצורת "זיכרון" של חומר מזיק שעל ידי כך מרפא מחלה, רק כי איזה גרמני אמר זאת לפני 200 שנה (ונשלל ע"י כלי המחקר המצויים בידינו כיום), זה בסדר ונתפש כרפואה לכל דבר? ומדוע השיטות האלו נתפשות כחיבור לטבע ורוחניות, כשבעצם מדובר בכוחות שאינם טבעיים וגם עולה מהם ריח חזק של ע"ז ודרכי האמורי ולא יהדות? האם אין אנו למדים "וכי נחש ממית או נחש מחיה" - מדוע, אם כן, אנחנו מייחסים כוחות ריפוי לחפצים כמו אבני חן, ועוד בשם היהדות? אם יש איסור של ממש להתפלל למלאכים, מדוע "ריפוי על ידי מלאכים" זה תקין? בפועל, רוב השיטות הללו פועלת רק עד גבול אפקט הפלצבו, כלומר, המחשבה שהטיפול יועיל גורמת לו להועיל. במקרה הטוב, מדובר באמת בטיפול ריק שאינו מזיק. במקרה הרע, מדובר במטפלים ללא כל הכשרה רפואית כלשהי שנותנים מידע שגוי לגבי רפואה קונבנציונלית ומונעים בכך טיפול רפואי נצרך. אם כן, מדוע תופעה זו רווחת כל כך בציבור הדתי, ומדוע אין קול מספיק חזק שמדבר נגדה? תודה מראש וסליחה על אורך השאלה.
תשובה
שלום וברכה! ראשית אקדים, שאיני מתיימר להיות מומחה בשיטות הרפואה האלטרנטיבית למיניהן, והיידע שלי לגביהן הוא כללי בלבד. בנוסף אציין שעם חלק גדול מן הטענות שלך אני מזדהה. גם אני מפקפק מאד ביעילותן של רבות משיטות הרפואה האלטרנטיבית, ותמה על כך שרבים כל כך נוהים אחריהן. כמובן המונח "רפואה אלטרנטיבית" כולל תחום רחב של שיטות רבות ושונות מאד זו מזו, שייתכן שלחלקן יש הסבר רציונלי-טבעי והשפעה רפואית אמיתית. אך באופן כללי יש להיזהר מאד מלהתפתות לטיפולים כאלה ללא בחינה ובדיקה, ובוודאי שאין להסתמך עליהם בלבד תוך הימנעות מטיפולים רפואיים קונבנציונליים. אך לאחר ההסתייגות הזו, לענ"ד רוב השיטות הללו אינן כלולות בהגדרה של "עבודה זרה". מבחינה זו יש הבדל גדול בין השיטות השונות: חלק מן השיטות הללו אכן לקוחות מדתות אליליות והטיפול בהן מתבסס על אמונה בכוחות אליליים. בשיטות כאלה אכן יש עבודה זרה. בשיטות אחרות לקחו מושגים אליליים ותרגמו אותם למושגים אחרים, כדוגמת אנרגיה שקיימת כביכול בחפצים שונים ובמעשים שונים וכדומה. גם אם הדברים הללו הם שטות והבל, אין כאן עבודה זרה, שכן מי שמשתמש כיום בשיטות אלה אינו סוגד ליישות עליונה כלשהי ומייחס לה את יכולת הריפוי, אלא הוא מייחס זאת לכח כלשהו שקיים לדעתו בתוך העולם הטבעי. חלק אחר משיטות הרפואה האלטרנטיבית אינו קשור כלל להקשר דתי-אלילי כלשהו, אלא הן הופיעו כסוג של "תיאוריה מדעית" גרידא. שיטות כאלה, גם אם הן מוטעות, ודאי שאין הן בגדר עבודה זרה. כפי שאדם שמשתמש באנרגיה חשמלית או בכח המשיכה אינו עובד עבודה זרה, כך גם מי שמטפל בהומאופתיה מתוך שהוא מאמין ב"כח הזיכרון של המים" אינו עובד עבודה זרה. אכן התיאוריה בדבר קיומם של אנרגיה חשמלית או כח המשיכה היא תיאוריה נכונה ואילו התיאוריה לגבי כח הזיכרון של המים היא (לדעתי) תיאוריה שאינה נכונה, אבל העובדה ששיטה מסוימת אינה נכונה אינה הופכת אותה לעבודה זרה. כך למשל, בעבר אנשים הסבירו את נפילת החפצים אל הקרקע לא בהסבר של כח המשיכה אלא באופנים אחרים שכיום נחשבים לבלתי נכונים – האם כל האנשים בעבר היו עובדי עבודה זרה? ודאי שלא. כל עוד האדם מנסה להסביר את התופעות באופן של כוחות שקיימים לדעתו בתוך הטבע ולא על ידי ייחוס של התופעות ליישויות אליליות בעלות רצון ויכולת פעולה, אין הוא עובד עבודה זרה. גם אם הוא טועה לחלוטין בתיאוריות שלו, זו טעות בתחום המדע ואין היא נוגעת לתחום האמונה. עוד אתייחס לשאלתך "מדוע תופעה זו רווחת כל כך בציבור הדתי?". איני יודע אם אכן בציבור הדתי תופעה זו נפוצה יותר מאשר בציבורים אחרים, אבל אכן ישנה אפשרות שאנשים מאמינים יקבלו ביתר קלות תיאוריות כאלה. האדם המאמין אינו רואה את המדע ואת השכל האנושי כחזות הכל, והוא מודע לכך שמאחורי המציאות הגלויה לעין ישנו רובד נסתר, רובד שלמעלה מן הטבע שאינו מושג בחושים ועל ידי אמצעי החקירה השכליים. אמונה זו מצד עצמה היא כמובן נכונה מאד, אבל לעיתים אנשים כורכים את האמונה הזו עם "אמונות" שונות ומשונות, שאין להן קשר עם האמונה בקב"ה ובתורתו. העובדה שישנו רובד אמוני-אלוקי שמעל החקירה המדעית, אין משמעו שהאדם צריך להאמין בכל מיני רעיונות אחרים שחורגים מן המדע והרפואה המקובלים.
עוד בנושא מיסטיקה וקמיעות
שאל בהמשך לשאלה זו

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il