- משפחה, ציבור וחברה
- המקדש והקרבנות
זמן קורבן מוסף
שאלה
שלום הרב. אני משתמש בימים אלו בספרו של הרב "שערי היכל" על מסכת פסחים ונהנה מאוד, אז קודם כל תודה. שנית, הרב כתב במערכה נג שייתכן שלשיטת ריב"ל ניתן להבין את משך הזמן הארוך לכאורה של הקרבת קורבן התמיד. תוך כדי דיבור נראה מדבריו של הרב שם שהרב סובר שכאשר הגמרא אומרת שקורבן מוסף בשש היא מתכוונת החל מסוף שעה שישית ולא במשך השעה השישית. וכך מסיק הרב שלפי אביי בשיטת ר עקיבא משך ההקרבה של קורבן מוסף הוא חצי שעה. אלא שלא נראה כך. רשי מסביר מדוע לפי ר ישמעאל לא מקריבים מיד בתחילת שעה שמינית, ולכאורה הבין שבזיכין בשבע משמע בשעה השביעית, וכן משמע שיהיה הדין במוסף. אני טועה? תודה רבה מראש
תשובה
לשואל, שלום וברכה! הצדק אתך ש"מוספין בשש" הכוונה במשך הששה השישית ולא בסופה, כפי שכתבתי נכונה שם הערה 7 על פי רש"י שציינת, ולא כפי שכתבתי בטעות שם הערה 1. ראה גם במהרש"א על תוס' ד"ה וקעבדינן, ובהרחבה בחשוקי חמד (ראש השנה ל ע"ב) שהוכיח זאת גם מרש"י במקום נוסף ומהרמב"ן על הרי"ף פסחים ג ע"א. יישר כח, ויתוקן אי"ה.

למה התענו במעמדות שהיו בזמן בית המקדש?
הרב שמואל אריאל | ט"ז טבת תשפ"ג
שחיטת קרבן פסח
הרב חיים שריבר | י"ב ניסן תשפ"א

שלוש עשרה השתחויות במקדש
הרב עזריה אריאל | ט"ו אדר א' תשע"ד

כרם מודלת-יין הראוי למקדש
מכון התורה והארץ | ל ניסן תשע"ג

הרב עזריה אריאל
ראש כולל מכון המקדש.

מנהגי אבלות לאנשים עם פיגור
י שבט תשע"ג

הפרדת ניירות דפדפת בשבת
ט"ז שבט תשע"ג

הקשבה לקדיש למי שבאמצע התפילה
ד שבט תשע"ג

להחזיר את עדשת המשקפיים בשבת
ז שבט תשע"ג

טחינה האם אסורה בגזרת קטניות
הרה"ג דוב ליאור | י"ד ניסן תשע"א

הכשרת כלי זכוכית לפסח
הרב עזריה אריאל |
מתי עוברים לברכת מוריד הטל?
הרב בנימין במברגר | ג אייר תשס"ט

הכשרת סיר הנינג'ה לפסח
הרב נועם דביר מייזלס | ד ניסן תשפ"ב

קטניות להורה שמתארח אצל ילדיו
הרב יצחק בן יוסף | ח ניסן תשפ"ג

שמן שביעית מקולקל
מכון התורה והארץ | ח ניסן תשפ"ג
בשר וחלב
כולל הלכה בית אל | ח ניסן תשפ"ג
