שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • תפילת ליל שבת

ברכת מעין שבע בתפילה בחוץ

undefined

כולל הלכה בית אל

כ"ב ניסן תש"פ
שאלה
1:השבת גלל המצב התפללנו מחוץ לבית הכנסת תחת כיפת השמים. החזן בערב שבת אמר ברכה מעין שבע האם כן היה צריך לנהוג? לפי מה שזכור לי צריך להגיד את הברכה זאת אך ורק בבית הכנסת במקום הקבוע לתפילה ולא ברחבת בית הכנסת שמתפללים שם באופן עראי האם היה צריך לענות אמן אחרי ברכתו? 2:המשנה אומרת השותה מים לצמאו האם צריך צמאון עז כדי לברך או שקצת צמאון מספיק כדי לברך (הגרון יבש טיפה) ? בימות הקיץ אני שותה מים קרים לא כי אני צמא אלא כדי לקרר את הגוף ובנוסף אני נהנה ממים קרים אלו האם עלי לברך גם באופן זה? 3: כשיש צורך אפשר להוציא את השבת 13.5 דקות לאחר השקיעה בין מלאכה דאורייתא ולבין דרבנן?
תשובה
שלום וברכה! 1. השולחן ערוך (או"ח סימן רסח סעיף י) כותב (בשם תשובת הריב"ש) שלא אומרים תפילת מעין שבע בבית חתנים או אבלים כי תפילה זו נתקנה לבתי הכנסת כנגד המאחרים, וכתב המשנה ברורה שם (ס"ק י') שהמתפללים שלא בקביעות בביתם אינם אומרים תפילה זו. אך במקום שיש מנין קבוע באיזה ימים כמו בירידים וכדו' ויש שם ספר תורה - אז דומה לבית כנסת קבוע ואומרים תפילה זו. וכתב הפסקי תשובות שם באות ב: שאם כל הציבור או רובן מתפללים בבית או ברחובה של עיר (כגון מחמת מחאה וכדו') אומרים ברכת מעין שבע. בחזון עובדיה (שבת חלק א' עמוד שעג) כתב גם כן שאם מתפללים בדרך עראי אז לא אומרים תפילה זו, [וכתב שבירושלים בתוך החומות היו נוהגים לאומרה תמיד גם בבית אבלים וכדו' כדעת המקובלים שתמיד אמרוה (האר"י ועוד), מהסיבה שקדושת ירושלים נחשבת כבית הכנסת]. לכן, אם רוב הציבור יצא לרחבת בית הכנסת והתפללו יחד - אז ניתן לאומרה כרגיל , ואם הפרידו מניינים מצומצמים לבתים שונים אז אין לאומרה (חוץ ממקום שנהגו שאז אין למחות ביד המקילים ויש חולקים - עיין משנ"ב שם בס"ק כה). 2. כוונת המשנה 'לצמאו' - להוציא את מי ששותה מים כאשר נתקע לו משהו בגרונו ורוצה לשחררו - אז אינו מברך. וכתבו הפוסקים שאותו הדין יהיה כאשר אדם אינו צמא כלל אך בכל זאת שותה בגלל צורך מסוים אז אינו מברך כיוון שאין לו הנאה משתיה זו. אך אדם שיש לו הנאה ואפילו הנאה קטנה חייב בברכה. (שו"ע או"ח סימן רד, הלכה ז, ומשנה ברורה שם ס"ק מ, ובפסקי תשובות שם). 3. כשיש צורך גדול מותר לעשות גם מלאכה דאורייתא אך רק מצאת הכוכבים ואילך (כל מקום לפי זמנו), אלא שצריך לעשות הבדלה לפני שעושה מלאכה ורק במקום צורך גדול מאוד (כיוון שיש מצווה להוסיף מהחול על הקודש גם ביציאת השבת) . בברכה הרב דביר טובי
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il