- משפחה, ציבור וחברה
- כתובה
מדוע תקנו כתובת אשה בזיבורית
שאלה
שלום וברכה. בגמרא בגיטין מט: תקנו שאשה תגבה מזיבורית כיון ש"יותר ממה שהאיש רוצה לישא האישה רוצה לינשא", מדוע האשה צריכה להפסיד מכך שהיא גם ככה רוצה להתחתן?
תשובה
שלום רב.
דעת רוב הראשונים שכתובה היא מדרבנן, ולכן מעיקר הדין הכתובה נגבית מ"זיבורית" (קרקע באיכות ירודה, הפוך מקרקע "עידית" = הנדל"ן המעולה שבנכסי הבעל), ולכן אין לאשה כל הפסד.
מקורות:
ראה כתובות (י.) שנחלקו התנאים האם כתובת אשה מהתורה או מדרבנן, ולמעשה דעת רוב הראשונים, וכן הכרעת הפוסקים שהכתובה מדרבנן, וממילא עיקר דין הכתובה בזיבורית. וביאור שאלת הגמ' (גיטין מט:): "מפני מה אמרו כתובת אשה בזיבורית", הכוונה, מפני מה לא תיקנו גביית כתובה מקרקע בינונית כמו בעל חוב (בראשונים שם, ותוס' רא"ש ומאירי על המשנה שם מח:).
התשובה לשאלת הגמ', מדוע לא תקנו לאשה גביית כתובה מקרקע בינונית כמו בעל חוב, ותשובת הגמ' משום שדוקא אצל בעל החוב היה צריך לתקן מפני "נעילת דלת", שלא ירצו להלוות מהחשש שיקבלו קרקע זיבורית כהחזר חוב, אך באישה אין צורך לתקן, כיון שהאשה רוצה להתחתן בכל מקרה.
בברכה נאמנה,

גביית כתובה כשהכתובה המקורית נשרפה
הרב יהודה אודסר | כ"ח כסלו תשפ"א

ערך סכום הכתובה
כולל דיינות פסגות | י"א אדר תשס"ז

חיוב כתובה למי שעזב את הבית
הרה"ג דוב ליאור | כ"ה תמוז תשס"ד

נוסח כתיבת הסכום בכתובה
הרה"ג יעקב אריאל | ה ניסן תשס"ח
שומרים הפקד לעירך כל היום וכל הלילה
הרב בנימין במברגר | ט"ו אלול תשס"ט

שווי כתובה היום
כולל דיינות פסגות | ה אב תשע"א

אכילת צלפים
מכון התורה והארץ | כ תמוז תשע"א

אכילת כבד, מוח ולב
הרב דוד חי הכהן | כ"ג מרחשון תשע"ג

בישול בכיריים "אידוקציה" לתבשילים של שבת
הרה"ג יעקב אריאל | ג שבט תשפ"ג

שמיעת שיחה מקונסרבטיבי
הרה"ג יעקב אריאל | ד שבט תשפ"ג

נישואים בין-עדתיים
הרה"ג יעקב אריאל | ג שבט תשפ"ג
