ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שאל את הרב משפחה, ציבור וחברה עובד ומעביד

עבודה ללא סיכום מראש

15
שאלה
שלום רב, נתבקשתי לבצע עבודה ע"י מזמין עבודה (מדובר בהרצאה של 4 שעות). לא סיכמנו מראש את עלות העבודה. לאחר ביצוע העבודה דרשתי סכום מסוים. המזמין מצידו טען כי השכר שהם משלמים עבור העבודה הנ"ל לשאר המרצים הינו 20% פחות מהסכום שדרשתי. בלית ברירה (אני מדגיש בלית ברירה, ולא מתוך רצון) הוצאתי חשבונית מתוקנת בהתאם לתשלום שהמזמין קבע. במועד התשלום הבחנתי שהסכום ששולם לי הינו הסכום המלא שדרשתי מלכתחילה. האם עליי להחזיר את הפרש הסכום? בתודה מראש
תשובה
שלום וברכה אתה לא צריך להחזיר את הכסף שנתנו לך. נקדים שלפני תחילת העבודה יש לקבוע באופן ברור מה העבודה ומה השכר עליה. הקצות (שלא,ג) מביא בשם הריטב"א שכאשר אין הסכם ברור על שכר העבודה, חייבים לעובד כפי השכר הנמוך שיש משלמים על עבודה זו. אך בכל אופן כאן ששילמו לך אין צורך להחזיר, השולחן ערוך (חושן משפט סימן רלב סעיף ב) כותב שיש מצבים בהם אנו יכולים לתלות שנותן הכסף נתן אותו במתנה ולא טעה. וז"ל: "המקבל מעות מחבירו בין שהם במכר בין בהלואה בין בפרעון, ומצא יתרון במעות, אפילו אם לא תבעו חייב להחזיר אם הוא בכדי שהדעת טועה, דהיינו שאם יש לחלק המעות העודפות להוציאם עשרה עשרה או חמשה חמשה, ואין אחת או שתים עודפות שאינן באות לכלל חמש, יש לומר שטעה בחשבונו... אבל אם עודפות על החמישיות אחת או שתים או שלשה או ארבעה שאין מגיעות לחמש, כולם מתנה..." וכן מצאנו בהלכות קדושין אדם שקדש את אחותו אנו אומרים שהתכוון לתת לה במתנה. וז"ל השו"ע (אבן העזר נ, ב): "המקדש אחותו המעות מתנה מפני שהכל יודעים שאין קדושין תופסין ביריות, ואין זה טועה אלא גמר ונתן לשם מתנה". כך במקרה שלך אין לתלות בטעות אלא שהלוקח החליט שהוא רוצה לתת לך כפי שביקשתי בתחילה. בברכה,
עוד בנושא עובד ומעביד

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il