שאל את הרב

בקשר לסוכה מבקש ממש בדחיפות להשיב

undefined

הרב יואב חנניה אוקנין

י"ג תשרי תשפ"א
שאלה
הסוכה שלנו נבנתה לפני שנים רבות באמצעות סכך העשוי לוחות עץ שכל אחד ברוחב של פחות מטפח. המטרה שלשמה הוצבו אותם נסרים באמצעות מסמרים היתה בשביל סוכה ולא למטרה אחרת. הסוכה שלנו קבועה כל השנה ומעט לפני סוכות אנחנו מוסיפים סכך נצח,בדים לכסות את הדפנות וכו. לא נראה לי שההורים יסכימו לפרק וכו אבל אולי למרות זאת אוכל למצוא איזה פיתרון אם יש צורך.האם סוכה כזו היא כשירה?
תשובה
בס"ד שלום וברכה! עפ"י ההלכה נדרש שהסוכה תהא בגדר צילתה מרובתה מחמתא ע"י סכך כשר ,במקרה דנן גם אם מוסיפים סכך כשר על גבי עצי הפרגולה (שהם למעשה מהווים את עיקר הצל בסוכה )עדיין עצי הפרגולה מהווים את עיקר הסכך. ישנם פוסקים אשר מתירים גם סוכה מעין זו שמחוברת ע"י מסמרים : ("מחצית השקל" (סי' תרמ ס"ק ט) ע"פ שו"ת בעלי התוס' (סי' טו), הובא גם בהגהות מיימוניות (סוכה ה, ט) שרק סכך שמציל מן הגשמים נחשב סכך קבע פסול, אך אם אינו מציל מן הגשמים , אפילו הוא קבוע במסמרים, אינו בית וכשר. וכן משמע ב"אבני נזר" (או"ח סי' תעב) וב"ציץ אליעזר" (חט"ו, סי' כח)). ניתן לצרף גם את דעתו של האור שמח (ה, יב), שכותב שאם יניח על הפרגולה סכך כשר, שצילו יהיה מרובה מהצל שהפרגולה נותנת, למרות שגם הפרגולה לבדה צילתה מרובה מחמתה, הואיל והסכך הכשר מרובה מהפרגולה, הסוכה כשרה. הנחת הסכך חשובה במקרה דנן מסיבה נוספת והיא במטרה לחדש בה דבר כדין 'סוכה ישנה'. לסיכום - רצוי לכתחילה לפרק חלק מן הסכך כך שחמתה תהיה מרובה מצילתה ,להשאיר חלק מן הקרשים שלא יהיו מחוברים במסמרים ועליהם ניתן להניח קרש ואותו לחבר במסמרים ובכך הוא יחזיק את קרשי הסוכה מבלי שינועו ברוח. באם לא ניתן לעשות זאת ניתן להסתמך על הפוסקים שהבאתי לעיל ולהכשיר את הסוכה. בברכה ,
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il