שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • יסודות האמונה

האם אמונת ישראל היא וודאי האמונה האמיתית והנכונה?

undefined

הרב אוריאל טויטו

כ"ג אדר תשפ"א
שאלה
שאלה בנושא האמונה: כל אדם בשלב בחיים ניצב בצומת הפרוסה לאין סוף דרכים שונות ומשונות ועליו לבחור דרך לחייו. אם זה אדם שמחפש מה שנוח לו אז כל הדרכים עשויות להתאים לו רק הוא צריך לבחור, אך אם הוא איש אמת רק הדרך היותר ישרה ואמיתית תתאים ובא הוא ילך. ובתור אדם שמחפש את האמת בחיים אני שואל: אני בוחן את אמונת ישראל הן מבחינת המסורת והן מבחינת ההוכחות הלוגיות שיש וגם הנבואות - אכן כל אלו מצביעים על הדרך הזו שהיא הנכונה אך האם קיים ולא סיכוי הקטן ביותר שאני טועה? שהמסורת נשתבשה או האירועים המתוארים מוגזמים? ואולי ההוכחות הלוגיות אינם נכונות מאחר ושחכנו איזה פרט נוסף להכניס למשוואה ואולי הנבואה היא צרוף מקרים נדיר ביותר? יכול להיות שלרוב בני האדם הדברים הללו עומדים במבחן לאמר שהניסוי הצליח, אך אני מחפש משהו וודאי ללא עוררין במיוחד במשהו חשוב כ"כ המוביל את כל החיים ואני שואל - האם ישנה דרך וודאי מוחלטת באמונת ישראל?
תשובה
שלום לך, הרצון להוביל את החיים רק לפי החלטות מוחלטות, שאין עליהם שום אפשרות שאולי הם מוטעות, אינה אפשרית. בתחומים רבים בחיים, האדם מקבל החלטות סבירות, לא בגלל שאין עליהם עוררין, אלא בגלל שהם הסבירות ביותר. גם בנושאים של חיים ומוות האדם מקבל את ההחלטה הסבירה ביותר, ולא את זו שאין עליהן שום אפשרות של עירעור. דרך משל, חולה נעזר ברופא ומוכן להכניס את עצמו בסכנת חיים של ניתוח, מבלי שידע אם הרופא צודק בלא עוררין. וכך גם בבחירת בת זוג, ובעצם בכל תחום בחיים. וכך צריך להיות גם בתחום אמונה. אם האמונה מסתברת כהחלטה הסבירה ביותר, מבין כל האפשרויות האחרות, נלך לפיה, לא רק בגלל, שכל האפשרויות האחרות פחות סבירות, אלא בגלל שכך מתנהלים חיי האדם הבריא. הניסיון לכפות על האדם להוכיח בשכלו כל דבר עד הסוף, מעמיד את האדם בפני משימה בלתי אפשרית. אי אפשר לצמצם את החיים רק לדברים שהשכל מצליח להוכיח אותם בלי שום עוררים. צריך להודות שיש דברים נכונים, גם אם אנחנו לא יודעים להוכיח אותם במאה אחוז. למיעשה רוב הדברים בחים שלנו הם כאלה. וזה בסדר. והדרישה שבכל תחום בחיים, אני אבחר את מה שהכי סביר, אבל באמונה אני אבחר רק מה שמוכח מעבר לכל ספק, היא עצמה מחשבה שאינה סבירה. וניסיון כושל לכפות על השכל לעשות את מה שהוא לא מסוגל. למרות האמור, הדרך הנכונה בבניין האמונה, היא להידבק בעם ישראל. וכשם שאהבת הורים את ילדיהם ואהבת איש את אשתו הם דברים ודאיים ללא עוררין, כך אהבת ישראל מחדירה את אמונה באלוקי ישראל בצורה ודאית, יותר מכל ההוכחות והראיות השכליות. שכן החוש הפנימי של האדם, וודאי יותר ממה שהשכל יכול להוכיח. ומי שאוהב את אלוקי ישראל, מתוך היכרותו את החסדים הגדולים שהוא עושה עם עמו, עם ישראל, זוכה שאמונתו תהיה ודאית, ללא עוררין. בברכה אוריאל טויטו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il