שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • תנועות נוער
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
המרכזת בסניפי שאלה את גורי מה התנועה תעשה אם הסניף יהיה לגמרי נפרד[כמו אריאל] ויתמודד עם כל הבעיות הקשורות בכך בהצלחה[לדוגמא:עזיבת חניכים] וגורי ענה לה שהסניף יועף מהתנועה כי זה לא האידיאל של התנועה. ושתעזוב את הקומונה או שתשתוק ולא תדבר כי אז יעיפו אותה. אני מביא העתק מתוך אתר התנועה בנושא- "התנועה מחנכת את חניכיה למעורבות והנהגה בחברה הישראלית, ורואה לעצמה חובה להכשיר את חניכיה להתמודדות זו: החברה הכללית היא חברה מעורבת מטבעה, והתנועה רואה את אחד מתפקידיה לתת ביד חניכיה כלים להתמודדות זו".אני רוצה לדעת מה תגובת כבוד הרב לדבר לאחר שכל גדולי הדור מתנגדים לדבר ואומרים שזה אסור.
תשובה
תנועת העזרא היא תנועה עם מסורת של שנים רבות. רבנים רבים היו קשורים לעזרא והנחו את העזרא גם בנושא הפעילות המעורבת. אולם ידוע לך שיש סגנונות שונים ודעות שונות גם בין רבנים. המחלוקות בין הרבנים לעמים נוגעות לניתוח ההלכות אולם בעיקר נוגעות להגדרת המציאות. אני לא מאמין שבעזרא הבירורים בין קומונרית והמזכ"ל נעשים בצורה גסה. כל הבירורים בנושא הינם ראויים ואין מקום לאיומים. כפי שכתבתי בתשובה אחרת תנועת אריאל באופן עקרוני לקחה את ענין ההפרדה כדבר עיקרי שאותו היא רוצה להחדיר לאומה. בתנועת העזרא מאז ומעולם היו הדברים מורכבים יותר. ב"ה שהקב"ה עשה לכם נפש שיש בה טהרה ורצון ליתר קדושה. כל רצון להוספת קדושה צריך להישקל בצורה ענינית לפי המקום ולפי השעה. יש להבדיל בין סוגי הפעילויות. למשל בעזרא אנו רגילים שהרצאה רצינית יכולה להינתן לנערים ונערות שיושבים באותו אולם. בנוגע לעוד שאלות מעשיות צריך לבדוק כל דבר לגופו. האמירה שהחברה בישראל מעורבת היא נכונה ובודאי שיש ללמוד כיצד להתמודד בחברה מעורבת. אין זאת אומרת שאנו נהפך להיות חברה המחקה את החברה הישראלית. או צריכים להיות דגם אידאלי לחברה ובעקבותינו יבואו רבים. האידאל הוא לרומם את עם ישראל. אם נדע להבחין בין עיקר וטפל בין קודש לחול בין דבר המתאים לחיים לדבר שלא טבעי לחיים נוכל להיות דגם לחיקוי. על זאת אנו צריכים לשקוד. אל תפחד להמשיך ולשאול שאלות. אם יש מבוגרים שאין להם סבלנות לענות על שאלותיך אל תשאל אותם, אולם גם אל תתעצבן.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il