- תורה, מחשבה ומוסר
- מידות ותיקונן
מהי דרך האמצע לפי הרמב"ם?
שאלה
שלום וברכה,
בהלכות דיעות מביא הרמב"ם את המלצתו כמו חכמים נוספים לדרך האמצע. שאלתי היא מהי דרך האמצע אליה התכוון? האם הכוונה שלעיתים לנהוג כקצה אחד ולעיתים כקצה שנה או כל הזמן יש לנהוג בדרך האמצע. למשל, האם לעיתים להיות קמצן ולעיתים פזרן (בהתאם לצורך או למקרה לגופו) או יש תמיד להקפיד על איזון בהוצאות.
ישר כח ותזכו למצוות
תשובה
שלום לך,
מלשון הרמב"ם בהל' דעות (פ"א) נראה שהדבר תלוי בגוף בעניין. שהרי על מידת הכעס כתב שדרך האמצע היא שלא יהיה נוח לכעוס, אבל גם לא אדיש למתרחש, ויכעס על דבר גדול שראוי לכעוס עליו. משמע שפעמים יש מקום לשימוש במידת הכעס. אבל על נתינת צדקה כתב שדרך האמצע היא שתמיד ייתן כפי הראוי לו, לא פחות ולא יותר, ובמידה זו אין צורך ללכת אל אחד מן הקצוות. ובסופו של דבר מהו האמצע בכל מקרה מקרה, זה נתון לשיקול דעתו של האדם בשעת מעשה. ולכן כתב הרמב"ם שם: "לפיכך ציוו חכמים הראשונים שיהא אדם שם [=מחשב] את דעותיו תמיד ונשער אותם ומכיוון אותם בדרך האמצעית".
בברכה
אוריאל טויטו

איזה ספרי מוסר ללמוד?
הרב ש. יוסף וייצן | י"ט סיון תשס"ה
האם האדם שמתגבר על הכעס לא פוגע לעצמו בבריאות?
הרב אוריאל טויטו | ו אדר תשפ"א
האם נכון לצעוק על ילדים בשביל שיירגעו?
הרב יואב חנניה אוקנין | כ"ט שבט תשפ"א
חכם או סכל
הרב אוריאל טויטו | ח אלול תשפ"ב
הרב אוריאל טויטו
מרצה במכללת אורות, מלמד בישיבות בית-אל ובני צבי.
הרהורי עבירה קשים מעבירה
י תמוז תשס"ח
הדרכות בעבודת ה’
י תמוז תשס"ח
איך לטפל בגניבה של בני
ג תמוז תשס"ח
לכוון בתפילה לעבר המשיח
י"ד תמוז תשס"ח
נחש שמכיש בחלום
הרב בנימין במברגר | ט"ו טבת תשע"ב

דיבור אחרי קריאת שמע שעל המיטה
הרב עזריה אריאל | כ"ו מרחשון תשע"ד

עליה לקבר שלא בתאריך המדויק
הרב עזריה אריאל | ב אדר תשע"ג
מנהגי תיקון חצות
הרב בניהו שרגא | כ"ט כסלו תשע"ט

שמיעת שיחה מקונסרבטיבי
הרה"ג יעקב אריאל | ד שבט תשפ"ג
הפרשת תרומות ומעשרות על פירות שניתנות לחיות?
הרבנות הראשית לישראל | ו שבט תשפ"ג

תפילה ארוכה שמעקבת את הגבאי
הרב אליקים לבנון | ג שבט תשפ"ג
