שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • ספר בראשית

מה היו ה"מים אשר מעל לרקיע"?

undefined

הרב פרופ' נריה גוטל

י"ב מרחשון תשפ"ב
שאלה
איך אפשר להבין את הפסוק וַיַּבְדֵּל בֵּין הַמַּיִם אֲשֶׁר מִתַּחַת לָרָקִיעַ וּבֵין הַמַּיִם אֲשֶׁר מֵעַל לָרָקִיעַ וַֽיְהִי־כֵֽן׃ הרי שלחו חלליות טלסקופים ואין מים לפחות במרחק של 10 מליארד ק"מ אולי הפסוק מתכוין לעננת אוּרט (ענן אורט) – מושג תיאוריטי היא נמצאת מעבר להליוספיה, ענן אורט הוא האזור הרחוק ביותר במערכת השמש שלנו, הוא חלק ממערכת השמש ונמצא בחלל הבין כוכבי לענן אורט יש צורה של כדור עצום שלם העוטף לגמרי את מערכת השמש הוא נחשב למעטפת כדורית ענקית המקיפה את שאר מערכת השמש. זה כמו בועה גדולה עם קירות עבים העשויים מפיסות קרח של פסולת חלל בגדלים של הרים ולפעמים גדולים יותר.
תשובה
התייחסות ריאליסטית למושגי הבריאה, דחויה למדיי ע"י חז"ל - ראה משנה חגיגה פ"ב מ"א: "אין דורשין ... במעשה בראשית בשניים... כל המסתכל בארבעה דברים, ראוי לו כאילו לא בא לעולם, מה למעלה, מה למטה, מה לפנים, ומה לאחור. וכל שלא חס על כבוד קונו, ראוי לו שלא בא לעולם", וראה גמרא שם יא-יג. עם זאת, נכון הוא שרבים מהראשונים ומהפוסקים שהסיטו את ביאור "מעשה בראשית" מהריאליה - ראה רמב"ם מורה נבוכים חלק ב, ובתחילת הלכות יסודי התורה, ועוד הרבה. זאת ועוד, העולם הקבלי נתן למושגים אלה ביאור על-דרך הנסתר, ובעניין המים העליונים והתחתונים - "מיין נוקבין - מים דוכרין". לדידם, אכן נתנו דעתם לסוגיות אלה אנשי פיסיקה תורניים, אשר ביקשו ליישב בין העולמות - תורה ומדע בכלל, מעשה בראשית בפרט. בהקשר זה יצויין לדוגמה חיבורו של פרופ' נתן אביעזר 'בראשית ברא' (ושם על היום השני); חיבורו של פרופ' בנימין פיין 'יש מאין'; מאמרו של פרופ' פנחס אלפרט, 'כל העולם כולו ממים עליונים הוא שותה', תחומין כב (תשס"ב), ועוד לא מעט. על היבטים עקרוניים של הסוגיה, וסקירת גישות, ראה חוברתו של פרופ' שלום רוזנברג 'תורה ומדע'. [על תיאוריית "ענן אורט" בהקשר זה, ראה https://www.hidabroot.org/article/3234; https://www.jct.ac.il/media/3430/vienna-11112018-water-and-space-exploration.pdf; וראה https://toraumada.blogspot.com/2015/10/Bereishit-water-above-earth.html] .
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il