- שבת ומועדים
- עירובין
תחומין - דיני ריבוע של עיר
שאלה
מופיע בשו"ע דין ריבוע של עיר לפני שמחשבים את האלפיים אמה שלה. וכן יש את הדין שאם יש "בית דירה" בתוך 70 אמה ושתי שליש אזי הוא נחשב כחלק מהעיר ומחשבים ממנו.
1 מה דין איזור תעשיה שמחבר בין שני ערים, כאשר ייתכן וישנים שם שומרים או פועלים (זרים) אם כי אין ודאות בכך ויתכן שבחלק מהמפעלים אין מקם ראוי לשינה?
2 לגבי ה 70 אמה: כיום בין כל לבית ישנו לפעמים מרחק גדול יותר, ובטח באיזור תעשיה, מה הדין אם מדובר על חניה, גינה, וכו’ ומה הדין לגבי בית ספר, אולם אירועם וכו’?
3 מה הדין בין בני ברק לאונברסיטת בר אילן לדוגמא, ישנו שנו כביש רחב מאוד (הרבה יותר מ 70 אמה) וישנו גשר מחבר, האם זה נחשב באותו תחום או לא?
4 האם עירוב עוזר להכליל את כל מה שכלול בו בעיר שבה שבתתי או שמתחילים למדוד מסוף הבתים גם אם העירוב נמשך רחק יותר?
תשובה
רק בית דירה נחשב לבית, לא גינה ולא גשר וכדו'.
איני יודע אם במפעלי התעשיה יש מקום לינה למישהו. בבתי הספר בודאי שלא.
אולם באשרלבני ברק אין נפ"מ, כביש גהה רחב יותר מפעמיים 70 אמה.
מאידך, בר אילן מחוברת לר"ג בערוב חצרות ועד כמה שידוע לי הערוב של גבעת שמואל חופף לבני ברק.
עיר המוקפת עירוב נחשבת לעיר אחת ומודדין 2000 אמה רק מקצה העירוב.
אשפה בשבת
הרב בנימין במברגר | כ"ז אלול תשע"ב

מרחק הליכה בשבת
הרב שמואל הולשטיין | י"ג אב תשס"ח

טלטול תינוק במנשא בשוגג האם כרת?
הרב אלישיב קפקה | כ"ו סיון תשפ"א

עירוב בתלתלית
הרבנות הצבאית הראשית | כ"ה תמוז תשס"ח

הרה"ג יעקב אריאל
נשיא ישיבת ההסדר רמת-גן וארגון חותם. לשעבר רב העיר רמת גן ואב בית הדין לדיני ממונות.

הכשר מכונת גילוח
י"ד אב תשס"ב

גזלתי כשהייתי חילונייה
כ"ב אב תשס"ב

גילוח במוצאי תשעה באב
כ"ט תמוז תשס"ב

חלום ומשמעותו
י"ד אב תשס"ב

שיבולת שועל (קוואקר)
הרה"ג יעקב אריאל | י אייר תש"ע

שימוש במילה "מזרוחניק" כביטוי גנאי
הרה"ג יעקב אריאל | ז שבט תשפ"ג

מה מברכים על ברקים ורעמים
הרב יצחק בן יוסף | י מרחשון תשע"ג

שימוש במילה "מזרוחניק" כביטוי גנאי
הרה"ג יעקב אריאל | ז שבט תשפ"ג

שמיעת שיחה מקונסרבטיבי
הרה"ג יעקב אריאל | ד שבט תשפ"ג
מאין הגיעו הגויים
הרב פרופ' נריה גוטל | ה שבט תשפ"ג

שמיעת שיחה מקונסרבטיבי
הרה"ג יעקב אריאל | ז שבט תשפ"ג
