שאל את הרב

  • הלכה
  • התרת נדרים

אבקת חלב נוכרי - התרת נדרים

undefined

הרב נועם דביר מייזלס

י"ח אדר ב' תשפ"ב
שאלה
בכל ילדותי וצעירותי ועד החתונה אכלתי אבקת חלב נוכרי. כשהתחתנתי, מכיוון שבעלי לא אוכל, החלטתי להפסיק גם, כדי שיהיה מנהג אחיד בבית. כעת, אחרי 17 שנה, אני והילדים מעוניינים להפסיק עם מנהג זה. האם יש צורך בהתרת נדרים, או שניתן לשוב ולאכול אבקת חלב נוכרי ללא התרה?
תשובה
שלום וברכה. ודאי שיש בכך נדר, ואתם צריכים לעשות התרת נדרים ולהתייעץ על כך עם רב המקום. בשולי הדברים נראה שהדבר חשוב לבעלך, וגם את זה נכון לציין לפני הרב, כיון שהדבר עלול לערער חלילה את שלום הבית, בפרט בימנו שניתן להשיג בקלות וללא מאמץ, מוצרים הכשרים למהדרין. מקורות: נקדים שאכן כמה מגדולי הפוסקים כתבו להתיר אבקת חלב של גוי הנעשית בפיקוח ממשלתי ואין יהודי הרואה את החליבה, כיון שאין האבקה נכללת באיסור חז"ל על "חלב עכו"ם", וכמו שלא אסרו חמאת הגוי (שו"ת הר צבי יו"ד סי' ק"ג, שו"ת צי"א ט"ז כ"ה), ויש שהתירו מטעם שנשתנה שינוי גמור ופנים חדשות באו לכאן, ולא נחשב בכלל הגזירה (שו"ת זקן אהרן ח"ב סי' מ"ה, וראה חזו"א יו"ד מ"א סק"ד שאין האבקה כחלב, שהרי לא ניתן לייבש חלב טמא כחלב טהור). בפרט יש מקום להקל במוצרים המכילים רכיבים נוספים מלבד האבקת חלב, כגון שוקלד וכדומה, כיון שהאבקה היא מיעוט בתערובת שהיא כשרה לכל הדעות (צי"א שם בתשובה למרן הגרע"י זצ"ל). אף שמעיקר הדין מותר, מכל מקום מובא בשם הגרש"ז אויערבך זצ"ל (ספר הקטן והלכותיו ה' ס"ו) שיש להחמיר לגדולים, אך ניתן להקל לתינוקות כיון שהאבקה נעשית מחלב של בהמה טהורה, וכמו כן אי אפשר לעשות אבקה מחלב בהמה טמאה כאמור לעיל. והוסיף שנראה שאין טמטום הלב כיון שאין איסור דרבנן נעשה איסור בחפץ. ובשו"ת תשובות והנהגות (ח"ב סי' שע"ג) כתב שגם מרן החזו"א לא התיר אלא רק לצורך חולים. למעשה פוסקים רבים כתבו להחמיר באופן שניתן להשיג מוצר אחר שאין בו אבקת חלב נוכרי ויש לחזר גם לילדים אחר אבקת חלב או מטרנה שנעשו ע"י ישראל כיון שהדבר עלול לפגום בקדושת הילד (שו"ת לב אברהם סי' ע"ד, שו"ת שרגא המאיר ח"ג סי' כ"א, שו"ת מנחת יצחק ח"ו סי' ל"א, וראה גם בשו"ת אגרו"מ יו"ד ב' ל"ה). והנה מבואר בהלכות נדרים (שו"ע סי' רי"ד א'), שאדם שנהג במנהג מסויים אפילו פעם אחת והיה בדעתו להמשיך לנהוג כן, שוב אינו רשאי לעבור על המנהג, וצריך לעשות התרת נדרים. והוא הדין אם לדעת רוב הפוסקים אם נהג במנהג שלש פעמים אפילו לא חשב להמשיך במנהג, שיש בכך קבלת מנהג (שו"ע הרב יו"ד רמ"ט יג, שו"ת משיב דבר ח"ב סי' ע"ג, ערוה"ש תקפ"א ק"ב, אלף המגן תקפ"א ק"ב, כה"ח יו"ד תי"ז כ"ה, וכן נראה במ"ב תקצ"ז סק"ו). ואם כן כל שכן שיש קבלת נדר, בנידון שלנו שכבר שבע עשרה שנה נהגתם כך ודאי שיש בכך נדר, וצריך לעשות התרת נדרים. ונחלקו הפוסקים האם האם הבנים חייבים במנהג שנהגו בו אבותיו, ואם הבן נהג בעצמו באותו מנהג, הוא חייב לקיים את המנהג לכל הדעות, אלא שניתן להתיר את המנהג ע"י שאלת חכם (ספר כל נדרי ע"ה ט'). ברכת ה' עליכם,
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il