שאל את הרב

  • הלכה
  • עבודה זרה, פסלים ותמונות
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
שלום עליך הרב, בשבועות האחרון התחדשה לי המצווה הזאת שלא ידעתי שקיימת. קראתי קצת שו"תים באתר לגביה וראיתי שחלק פוסקים שאפשר ליצור דמות של גוף כל עוד מחסירים אחד מן האיברים (אוזן עין יד וכו) אז רציתי לשאול, רוב גופי הפלסטיק או עץ שמשתמשים בהם היום לאומנות באים תמיד ללא איברי המפשעה. האם בכל זאת יש לפסול איבר אחר או ניתן לסמוך על זה? (אני יוצר הרבה בזמני החופשי בתור תחביב שעוזר לי להימנע ולהסיט את מחשבתי מחטא, ותוך כדי שומע שיעורי תורה. קצת הרגשתי שדרוש הסבר)
תשובה
שלום וברכה, ראוי להחמיר להחסיר חלק מפנים דווקא ולא בשאר חלקי הגוף משום שלדעת חלק מהפוסקים יש איסור דאורייתא לעשות פסל כאשר אין חסרון בפנים. אולם המקל ומחסיר חלק בגוף יש לו על מי לסמוך. לגבי חסרון של איברי המפשעה יש מקום להסתפק אם זה נחשב חסרון בגוף משום שדרך האדם להיות לבוש בחלקים אלו ויתכן שחסרון במקום זה אינו ניכר מספיק ויש להחמיר באיסור תורה. לאחר עשיית הפסל עם חסרון כלשהו ניתן לבקש מגוי להשלים את הפסל. חז"ל אסרו להשהות צורה שלמה של אדם בבית משום חשד עבודה זרה. יש מקום להקל בזה בזמננו משום שהיום אנשים לא עובדים פסלים כאלה ואין חשד. אולם ראוי להחמיר ולא להחזיק בבית צורה שלימה של אדם. מכיוון שלדעת רוב הפוסקים אסור השהית צורה אסורה מדרבנן יש מקום להקל ולהשהות צורה אפילו עם חסרון בגוף ולא בראש ואפילו חסרון באיברי המפשעה. לסיום אציין שדבר חשוב אתה עושה על מנת להימנע ממחשבת חטא שהבטלה מביאה לידי שיעמום וחטא, ובמקום זה אתה עוסק בדבר באומנות שהוא דבר שיש בו ערך. ומעלים בקודש - ישר כח על מה שכתבת בסוף שאתה שומע שיעורי תורה בזמן העבודה. בזכות אהבתך לתורה תצליח בע"ה בכל עניניך. מקורות והרחבה: השולחן ערוך (יו"ד קמא, ז) כתב: "יש מי שאומר שלא אסרו בצורת אדם ודרקון אלא דוקא בצורה שלימה בכל איבריה, אבל צורת ראש או גוף בלא ראש, אין בה שום איסור לא במוצאו ולא בעושה. כתב על זה הרמ"א: "(וכן נוהגין)". הרי שלשיטה זאת (שהיא שיטת הרא"ש) מותר לעשות, וקל וחומר להשהות, צורת אדם שאינה שלימה בראש או שאינה שלימה בגוף. וכן פסק ביביע אומר (ח"ג, ח, אות ד). אולם שיטת הסמ"ג (ל"ת כב) שאסור לעשות צורה שלימה של הפנים ולא מספיק לעשות חסרון בשאר הגוף. הט"ז הביא דבריו וכן הש"ך (ס"ק לב) הביאו וכתב שהמחמיר בכל זה תבוא עליו ברכה. הפתחי תשובה (ס"ק יא) בשם השל"ה כתב שכשר הדבר שלא לנהוג כשיטה המקילה (שהיא שיטת השולחן ערוך והרמ"א הנ"ל). החכמת אדם (פה, ד) כתב שראוי להחמיר בזה משום שמדובר באיסור תורה. מרן הרב קוק זצ"ל בדעת כהן (סי' סה) כתב שלא היה נוטה להחמיר נגד דברי המחבר והרמ"א אבל כתב: "מה נעשה שבאו גדולי האחרונים וסתמו עלינו את דרך ההיתר בזה" (כלומר שלמעשה יש להחמיר). וכן אמרו לי הגאון הרב אביגדור נבנצאל שליט"א והגאון הרב יעקב אריאל שליט"א שיש להחסיר חלק מהפנים דווקא. מי שרוצה לסמוך על המקילים יש לו בכל זאת על מי לסמוך כאמור. אולם לגבי חסרון באיברי המפשעה יש להסתפק בדבר ולא מצאתי מפורש בפוסקים. יש סברא לומר שזה לא נקרא חסרון משום שדרך מקומות אלו להיות מכוסים בלבוש ואין מספיק היכר בחסרון כזה. כך נטה מו"ר הגאון הרב שלמה הירש שליט"א, על פי הסברא ודיוק בלשונות הפוסקים (בסוף התשובה אביא את דבריו בזה). הוא לא קבע מסמרות והציע לשאול אחד מהגדולים. שאלתי את הגר"א נבנצאל והוא אמר שלדעתו יש להחמיר ולהחסיר בפנים, אבל לשיטות שסבורות שדי בחסרון בגוף - חסרון באברי המפשעה נקרא חסרון. המשכתי ושאלתי את הרב כאשר הצורה לבושה האם נקרא חסרון? והשיב שלא נקרא חסרון כי אינו ניכר כחסרון, אבל כאשר עושים את הצורה ללא לבוש - חסרון באיברי המפשעה נקרא חסרון. הגאון הרב יעקב אריאל שליט"א השיב שיש להחסיר בפנים ולא מועיל כלל חסרון בשאר הגוף. לאחר שחיסרת חלק מהגוף אתה יכול להשלים על ידי גוי (כך כתב החתם סופר (יו"ד קכח). אגרות הראיה ח"א, קנח. ראה שם באגרת שדיבר על ערך האומנות וחשיבותו בתוך התחייה הלאומית ועוד דברים חשובים שקשורים לנושא). לגבי השהית הצורה חכמים אסרו משום החשד שהאדם עובד לפסלים אלו. החכמת אדם (פה, ו) היקל בזה בזמננו משום שאין הדרך לעבוד צורות כאלו היום. וכתב שראוי להחסיר חלק מהצורה. בדעת כהן (שם) הביא את דברי החכמת אדם ומשמע שם שהסכים אתו מעיקר הדין. מכיוון שמדובר בספק דרבנן ויש מקילים ללא חסרון כלל נראה שיש מקום להקל אפילו בחסרון באברי המפשעה. וזה לשון הגר"ש הירש שכתב לי לגבי חסרון באברי המפשעה: "לגבי פגם בפשעה, אני מאוד מסתפק בזה, גם לצד שמועיל פגם בגוף, שיתכן שזה רק בחסרון יד או רגל שהוא ניכר אבל לא בכה"ג שהוא פגם קטן וביחס לגוף אינו ניכר כ"כ (ורק בראש הקילו גם בפגם קטן ששם הוא ניכר). שקצת קשה לומר שהפוסקים שסוברים שצריך גם גוף הוא רק כשעושה את המפשעה. ועוד שדרך האדם כפי שבא לפנינו הוא לבוש וגם אדם לבוש נקרא צורת אדם שלימה, ואם לא נאמר כן יצא שמותר לפסל אדם שלם לבוש וקשה לומר כך (אף שיש לחלק שבלבוש לא ניכר החסרון וללא לבוש הוא ניכר ומותר יותר, לא נראה לחלק כך), וכ"מ לשון החכ"א (פה ד) שרק חסרון יד ורגל מתיר, ויותר מזה כתב שם לאסור אפ' מהצד הקדמי ללא הצד האחורי. ועי' פת"ש (סק"י) בשם השאילת יעבץ כעי"ז, ושיטת רש"י וחלק מהפוסקים שאפ' חסרון אוזן ועין אינו מועיל (עי' דרכ"ת) ואף שאין הלכה כן הבו דלא לוסיף עלה שבגוף צריך חסרון ניכר. זה לא פשוט לי לאסור אבל לענ"ד צריך ראיה להתיר". כל טוב!
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il