- הלכה
- קריאת שמע וברכותיה
שאלה
מדוע אנחנו אומרים קריאת שמע בקורבנות?
זה לא מובן לי, כי בתפילות של שחרית וערבית אנחנו אומרים בשביל הגנה להמשך היום והלילה ולפני השינה אנחנו אומרים בשביל "להרוג" שדים וכל מיני דברים רעים אבל מה הסיבה שאומרים בקורבנות?
תשובה
שלום וברכה,
אומרים קריאת שמע בזמן הקרבנות כדי לקבל עול מלכות שמים מיד בבוקר כאשר אנו קמים. ומשמע מהמדרש שבקריאה זאת יש גם שמירה שאנו צריכים לה ביום (ראה מדרש רבה במדבר פרשה כ').
הפוסקים הוסיפו טעם נוסף מדוע נכון לקרוא קריאת שמע בקרבנות: משום שלפעמים כאשר קוראים קריאת שמע בהמשך התפילה עם המניין לא מספיקים לומר קריאת שמע בזמן. לכן מוסיפים לומר "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד", כדי שיהיה נראה כקורא קריאת שמע, ולא רק מספר שעם ישראל מייחדים שם ה' (טור ובית יוסף סימן מו בשם רבי יהודה החסיד). עיין עוד פרטים לגבי קריאת שמע הזו ברמ"א ובמשנה ברורה (מו ט).
קריאת שמע שעל המיטה גם היא מגינה מן המזיקים (ברכות ה.).
קריאת שמע בשחרית וערבית לא קשורים למזיקים אלא באמירתם מקיימים מצוות עשה מהתורה לקרוא קריאת שמע.
מקורות והרחבה:
זה לשון מדרש רבה (במדבר פרשה כ') :
"הן עם כלביא יקום אין אומה בעולם כיוצא בהם הרי הן ישנים מן התורה ומן המצות ועומדין משנתן כאריות וחוטפין קריאת שמע וממליכין להקב"ה ונעשין כאריות ומפליגין בדרך ארץ למשא ומתן אם נתקל אחד מהם בכולם או אם מחבלין באין ליגע באחד מהן ממליך להקב"ה לא ישכב עד יאכל טרף כשהוא אומר ה' אחד נאכלין המחבלין מפניו ומלחשין אחריו ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד ובורחין והוא נסמך בקריאת שמע משומרי היום לשומרי הלילה וכשבא לישן מפקיד רוחו להקב"ה שנא' בידך אפקיד רוחי וכשננער ממליך בהקב"ה השומרים בלילה מוסרין אותו לשומרי היום שנא' נפשי לה' משומרים לבוקר שומרים לבוקר לכן בלעם אומר אי זו אומה כזו". עכ"ל המדרש.
משמע מהמדרש שקוראים קריאת שמע כדי לקבל עול מלכות שמים מיד בבוקר. ומשמע גם שעל ידי קריאת שמע זו אנו נמסרים למלאכים ששומרים עלינו ביום.
ובטור (סי' מו) כתב:
"...אשרינו שאנו משכימין ומעריבין ערב ובוקר בכל יום פעמים ואומרים: שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד". ורבינו יהודה החסיד היה רגיל לומר אחריו: "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד", והיה מכוין לצאת בו ידי חובת קריאת שמע, משום שפעמים כשעושין קרובץ מתעכבים מקריאת שמע עד אחר זמנה. ואמר שהיה יוצא בזה, כדאיתא בברכות: "שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד, זו היא קריאת שמע של רבי יהודה הנשיא". עכ"ל.
וביאר הבית יוסף (שם):
"ורבינו יהודה החסיד היה רגיל לומר אחריו ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד והיה מכוין לצאת בו ידי חובת קריאת שמע — כלומר, דכשאינו אומר אלא "שמע ישראל" לבד, נראה שאינו אלא סיפור דברים שאומרים ישראל כשמיחדים; אבל כשאומר "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד", נראה שהוא מכוין עכשיו ליחד ומשום הכי מברך שם כבוד מלכותו, דאם לא כן למה לו לומר "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד"?. עכ"ל.
במנחת אשר דייק מלשון המדרש והטור הנ"ל שעיקר עניין הקריאת שמע בקרבנות הוא לקבל עול מלכות שמים, ורק רבי יהודה החסיד הוסיף שיש עניין לצאת ידי חובת קריאת שמע.
וכתב המנחת אשר: "ולפי זה אין קפידא שיהיה מעוטר בתפילין בשעת קריאה זו... " ע"ש.
וראה עוד מה שכתבתי בזה כאן:
https://www.yeshiva.org.il/ask/146002