שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • הדלקת נרות
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
מי שמדליק נרות חנוכה בשמן ובפתילות צמר גפן. האם מותר להשתמש בפתילות של יום האתמול שוב לאותו נר או לנר אחר? אין הבדל באיכות ההדלקה בפתילות שכבר עברו שימוש. האם מותר לקחת את הפתילה של השמש לנר רגיל והפוך? האם יש לשים פתילה חדשה לנר החדש של אותו היום או ניתן להשתמש גם באחת הפתילות הישנות?.
תשובה
שלום וברכה, כל מה ששאלת מותר (שולחן ערוך תרעג ד, חזון עובדיה חנוכה עמ' קה). הרחבה: כתב השולחן ערוך (תרעג ד): "אין חוששין לפתילות להחליפם עד שתכלה". וביאר המשנה ברורה (ס"ק לא): "שאין בהם בזיון מצוה דאדרבה הם נוחין להדליק יותר כשהם מודלקין כבר". אמנם יש נוהגים לחדש את התפילות בכל לילה ולברך על התוספת, והטעם לפי שבכל לילה היה הנס מתחדש ועוד טעם, זכר למקדש שהיו מחדשין אותן בלילה אל מנורת המאור (כף החיים בשם כמה פוסקים). הגר"מ אליהו הביא את שני המנהגים (למועדים ולימים עמ' 468). החזון עובדיה (שם) סתם כדעת השולחן ערוך. בחזון עובדיה (שם) הביא את דברי המשמרת שלום שכתב שצריך להעביר את הפתילה של אתמול לנר החדש, משום שאתמול השתמשו בפתילה להיות נר חיוב, ולכן אין להשתמש בה היום לנר הידור, שמעלין בקודש ואין מורידין. [בפסקי תשובות (הע' 49) הביא שהמשמרת שלום הסביר שלכן נהגו לחדש את הפתילות בכל יום מחשש שלא יעבירו את הפתילה של אתמול להעביר בו ראשונה] החזון עובדיה לא קיבל שיטה זאת משום שנר חנוכה אין בו קדושה אלא הוא תשמישי מצווה, ומותר לזורקם או להדליקם לצרכו, וכתב שכך נוהגים ע"ש. בקונטרס הזכרונות (הנהגות החזון איש שכתב הגרח"ק, לב ו) מובא על החזון איש: "ולא היה מחליף לא הפתילות ולא השמן בשאר לילות (עי' סי' תרעג ס"ד ובד"מ שם)". הערת הג"ר שלמה הירש: "בפתיל צף המקובל היום מסתבר שיש מעלה להחליף כיון שקשה להדליק במה שכבר דלק, אף שאין חיוב בזה, וכ"כ הפס"ת סקי"ב". כל טוב!
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il