- משפחה, ציבור וחברה
- בירורי אמונה, הלכה ועוד
שאלה
קראתי את תשובתו של הרב בנושא יום צום על הריסת בתי הכנסת. בודאי כבודו צודק שהריסת בתי כנסת חמורה הרבה פחות מהריסת הגוש עצמו וגירוש יהודים מבתיהם וזריקתם לרחוב. ובכל זאת מצאנו שקבעו צומות על סמל של צער, הרי גם בתקופת חורבן בית שני נהרגו אלפי יהודים וגורשו והצום נקבע על חורבן הבית, למרות שחז"ל רואים את זה כמכה בפטיש של גלות ישראל, וכן הוא לכל צומות החורבן. הריסת בתי הכנסת נראית כסמל של מצב ירוד והוא יזכר כמכה בפטיש של חורבן גוש קטיף עם כל המשתמע מכך. אולי בכל זאת יש מקום לדון בקביעת ביטוי של הצער העמוק של החורבן כולל גם חריבת בתי הכנסת?
תשובה
אין בימינו סמכות שתקבע צומות ושכל הצבור יישמע לה ולכן נמנעים מכך.
להבדיל, גם על השואה לא נקבע צום מאותה סיבה.

הגירוש - לפלג הציבור הדתי?
הרה"ג דוב ליאור | י"ח אדר תשס"ו
הליכה אחד דעת יחיד-המשך
הרב אליעזר מלמד | כ"א שבט תשס"ו

קריעה ודיין האמת
הרה"ג דוב ליאור | ט אלול תשס"ה
