- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות פרטיות בסוגיות שונות
שאלה
לכבוד הרב,
שנינו במשנה ברכות פרק ב משנה ה שחתן פטור מקריאת שמע בלילה הראשון עד מוצאי שבת אם לא עשה מעשה …
מדוע שנו בלילה הראשון אם ציינו שפטור עד מוצאי שבת? אם פטור עד מוצאי שבת קל וחומר שיהיה פטור בלילה הראשון לא כך?
ייתכן שזה עבור המקרה בו נשא חתן את האישה במוצאי שבת?
תודה מראש על המענה.
תשובה
שלום
המשנה באה ללמדנו מכיון שחתונה בימיהם היתה בלילה שבין רביעי לחמישי, יש לחתן פטור 4 לילות, כדי שיקיים את בעילת המצוה, אם עברו ארבע לילות אף שלא בעל עדיין הוא חייב בקריאת שמע.
וכך כתב רבי עובדיה מברטונרא: "חתן שנשא בתולה — פטור מקריאת שמע לילה ראשון, משום דטריד שמא לא ימצאנה בתולה. ואני שמעתי שמתירא שמא ייעשה כרות שפכה בבעילתו, וטרדא דמצוה היאיא, ורחמנא אמר: "ובלכתך בדרך" – בלכת דידך הוא דמחייבת, הא דמצוה – פטירת. אם לא עשה מעשה — אם לא בעל עד מוצ"ש שהם ד' לילות – טריד, ומשם ואילך – לבו גס בה ותו לא טריד, ואף על פי שלא עשה מעשה – חייב בקריאת שמע".
יום טוב