שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • גוים והיחס אליהם
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
שלום כבוד הרב. קראתי בכמה שיחות של הרבי מליובאוויטש, שכל עם ישראל יזכו לגאולה, כולל הרשעים הגדולים ביותר כמו ירבעם בן נבט. רציתי לשאול: מה קורה בסוף עם הגויים ורשעי אומות העולם הגדולים? האם הם יתקונו?
תשובה
שלום וברכה. חשוב להקדים שהרצון לדעת ולרצות בטובת הגויים, חיובי כל עוד הוא מתעורר אחרי מידה גדושה של אהבת ישראל הבאה לפני כן ביתר שאת ועוז. ובעת הזאת נכון עבורנו להתרכז בעצמנו, בעם ישראל הנפלא, שעליו נאמר (במדבר כג ט'): "עם לבדד ישכן ובגוים לא יתחשב". כשנהיה אנחנו מתוקנים - נוכל להיות אור לגויים ולעזור להם בתיקונם. אכן נראה מדברי רז"ל שגם אצל גוי, 'אין דבר העומד בפני התשובה'. גם לו יש אפשרות לתקן את מה שפגם בשבע מצוות בני נח. דברים אלו אמורים אף ביחס לפושעי אומות העולם כי טובו ורחמנותו של הקב"ה "על כל מעשיו" והם נמדדים באהבתם לעם ישראל. עם זאת אין מה להשוות בין הטוב המגיע לחסידי אומות העולם לטוב העצום הצפון ליהודי שומר תורה ומצוות הפשוט ביותר. מקורות: הנה נאמר בנביא (שמואל ב', יד, יד): "וחשב מחשבות לבלתי ידח ממנו נידח" ומבואר בספרי החסידות והקבלה שכוונת הדברים ביחס לקיבוץ גלויות ותיקונו של כל יהודי ללא יוצא מן הכלל עד הניצוץ האחרון (ראה משנה שכיר נצבים, פרי צדיק סוכות כא, תניא פרק לט, אוהב ישראל עקב ליקוטים חדשים) אין אף ניצוץ חיות שיאבד ח"ו מעם ישראל. עם זאת שמעתי מת"ח גדול שהפסוק הזה מתייחס גם לגויים וגם אם ענשם ארוך הוא זמני וייגמר בסוף. יש לציין שמרן היביע אומר (ח"י יו"ד סי' נ"ה) חותם את תשובתו בעניין השכבה וקדיש בבית כנסת לע"נ חייל דרוזי שנהרג על הגנת עם ישראל, בציטוט הפסוק הנ"ל, וז"ל: "ומכל זה נלמד גם לענין תפלת ההשכבה על החייל הדרוזי ששם נפשו בכפו להגן על ישראל, שבודאי ראוי הוא לומר עליו השכבה לעילוי נשמתו. כי לא ידח ממנו נדח. וירבה השלום בעולם". בנוסף יש לדעת, שגם לגויים ניתנת הזדמנות לעשות תשובה וגם אצלם 'אין דבר העומד בפני התשובה'. יש לכך הוכחה מנבוזראדן שעשה את העבירות הכי הכי חמורות שיכולות להיות: החריב את בית המקדש הראשון והרג בעצמו (ולא על ידי שליח) כמליון יהודים. ומבואר בחז"ל כי אחרי שהוא התגייר ועשה תשובה (גיטין נז:) יש לו חלק בגן עדן (ראה רש"י קהלת ט' ד'). כשמשה רבינו בא אל פרעה והתרה בו, הוא הזמין אותו לעשות תשובה, משמע שגם אחרי כל הדברים הנוראיים שהוא עשה לעם ישראל, אם היה רוצה, תשובה הייתה מועילה לו, גם אחרי שהקב"ה הכביד את ליבו (ראה בליקוטי שיחות ח"ו בא א'). אפילו עמלקי שקיבל על עצמו לקיים שבע מצוות בני נח, לא נהרג על פי ההלכה (רמב"ם הל' מלכים ו' א'). יתירה מזו, עמלקי שהתגייר יוכל ללמוד תורה, כפי שסיפרו לנו חז"ל: "מבני בניו של המן הרשע לימדו תורה בבני ברק" (גיטין נז:). והנה ודאי שחסידי אומות עולם המקיימים שבע מצוות בני נח מפני שכך ציווה הקב"ה, יש להם חלק לעולם הבא כדברי הרמב"ם (הלכות מלכים ח' י"א, הלכות תשובה ג' הלכה ה). חובת הגוי בעולמו היא קיום שבע מצוות בני נוח משום שכך ה' ציווה וגם אם לא קיים את מצוותיו, יש לו אפשרות לעשות תשובה בפרט אם הוא אוהב ומסייע לעם ישראל כיון שבכך הוא קושר את גורלו יחד עם ישראל עם הנצח. מבואר בשיחות של הרבי מלובביץ' (ליקוטי שיחות ח"ט ניצבים א' ז'-ח'), שיש בחינה של קיבוץ גלויות גם לאומות העולם. ועוד מבאר הרבי (שם חלק כ"ג בלק ב') כי בגאולה רק המהות שלהם המנוגדת לאלוקות תתבטל ולא הם עצמם. הם יהיו בטלים מבחינה רוחנית לעם ישראל ולקב"ה. בנוסף, הם יכולים לעזור זה לזה לאחר הפטירה וכן לגרום לעילוי הנפש בעולם העליון של הוריהם או של גויים אחרים שאינם קרוביהם. אבל אנו מחוייבים קודם לעזור לנשמות עם ישראל שנמצאים בעולם העליון שצריכים עילוי נשמה (עניי עירך קודמים). עד שנהיה מתוקנים כעם ישראל, עמו של ה' יתברך, רק אז נוכל לדאוג כראוי לתיקונם, כיון שעם ישראל הוא פנימיות של כל האומות, וכשהפנימיות נתקנת היא משפיעה על החיצוניות (ע' בהקדמות לספר הזוהר למהרי"ל אשלג זי"ע). אכן צדיקים העוסקים בתיקון עולם, יכולים במידת האהבה הגדולה שלהם להכיל גם את אומות העולם בצורה מתוקנת, כדברי מרן הרב קוק (מידות הראי''ה אהבה אות ו): "מדת האהבה השרויה בנשמת הצדיקים היא כוללת את כל הברואים כולם, ואינה מוציאה מן הכלל שום דבר ולא עם ולשון, ואפילו עמלק אינו נמחה כי אם מתחת השמים, אבל ע"י הזיכוך מתעלה הוא לשורש הטוב, אשר הוא מעל לשמים, ונכלל הכל באהבה העליונה, אלא שצריך כח גדול וטהרה עצומה ליחוד נשגב זה". בברכה נאמנה,
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il