- תורה, מחשבה ומוסר
- תורה ומדע
שאלה
שלום !
מופיע בתורתינו שהקב"ה ברא את העולם והאדם
ואת כל החיות למיניהם. בששת ימי בראשית.
התייחסתי לתאוריה של האבולוציה כלא נכונה, כתאוריה
לא מוכחת.
בדרך הכלל עניתי לעצמי בהקשר של הנושא למעלה , כי הקב"ה ברא את החיות
ואת האדם עם מערכת טבעית שיש בה רמה מסויימת של התאמה לסביבה, כמו שמצינו גם בסיפור המפורסם על הלל הזקן שיש אנשים עם עינים צרות יותר עם ראש עגלגל המיקום השמש ומזג האוויר ועוד משפיעים ברמה מסויימת.
עלתה לי שאלה שקשורה לנושא,
אנו מוצאים אצל החיות שיש במין חיה אחת הרבה מינים דומים אך שונים משמעותית
צבי ים צבי יבשה
סנאי רגיל וסנאי שיש לו כמין כנפיים(מסתבר שיש דבר כזה :) ) הוא דואה מעץ לעץ
איך השינויים המשמעותיים הללו נוצרו!?
האם יש ממש בזה שיצור חי יכול לעבור שינויים גדולים?
האם זה לא מחזק חלק מהתאוריה של האבולוציה?
חשבתי אולי לענות כי ה ברא מראש מינים דומים אבל שונים משמעותית, איך זה מסתדר עם תיבת נוח, האם נוח הכניס לתיבה את כל סוגי הסנאים, הצבים וכו...?
איך היה לו מקום?!
אשמח לתשובה כוללת שיכולה ליישב את דעתי
תודה רבה!
תשובה
שלום וברכה,
לגבי שאלתך איך נכנסו בתיבת נח כל סוגי החיות, הרמב"ן (בראשית ו יט) מסביר שהיה בכך נס שמועט החזיק את המרובה. לעומתו הנצי"ב בפירושו העמק דבר (ו כ) הסביר שנכנסו לתיבה ראשי משפחות החיות, שכללו בתוכם את כל החיות, ואחר כך נתחלקו בפועל להרבה מינים.
בודאי שלפי הרמב"ן אין הכרח לאבולוציה, ואף לפי פירוש הנצי"ב אין שום הוכחה לתאוריית האבולוציה, משום שהחיות יכולות להתחלק להרבה מינים בתוך זמן קצר יחסית, מבחינה ניסית או מבחינה טבעית, בלי תהליך של מיליארדי שנים כטענת האבולוציה.
לגבי תאוריית האבולוציה, יש השקפות שונות בין גדולי ישראל. הרבי מלובביץ שלל אותו לחלוטין, והאריך שאין שום הוכחה מדעית לכך (ראה אוצר אגרות קודש עמ' 235-238).
לעומתו מרן הראי"ה קוק אף שלא בא לקבוע שהיא נכונה מבחינה מדעית, הדגיש שהתאוריה מסתדרת עם השקפת התורה מבחינה קבלית, על פי פנימיות התורה, שהעולם הולך ומתקדם (ראה אורות הקודש ח"ב עמ' תקלז, שמונה קבצים א תקצד, אגרות הראי"ה קיז).