שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • שאלות כלליות
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
עכשיו אחרי שנגמר יום הדין הכל נחתם הכל נגזר ומה שיקרה נחתם ביום הדין. ואני שואל, למה אני צריך להתפלל עכשיו כל השנה, הרי כל מה שיקרה נחתם, אם הקב"ה רוצה שלדוגמא אני אפסיד מאה שקל אז כל התפילות וכל הבקשות לא יעזרו הרי זה נחתם ביום הדין ואי אפשר לשנות, כך גם המצוות לא משנה כמה מצוות אני יעשה, אם הקב"ה חתם שאני ירוויח 100 שקל אז אני ירוויח, לא משנה מה, הרי אומרים שכל השנה נקבע ביום הדין...
תשובה
הרמב"ם בפירוש המשנה כבר כתב שהמשנה האומרת שיש דין בראש השנה הפשט נראה פשוט אולם יש בה הרבה נסתר שלא ידוע לנו. שיטות רבות נאמרו בנוגע למהות הדין. ודאי בנוגע לגבי קיום המצוות אין כלל הדין נוגע. הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים. יש מחלוקת ראשונים האם הדין בראש השנה נוגע לחיי עולם הבא או לחיי העולם הזה. לפי השיטות שאומרות שזה נוגע לחיי העולם הבא נפסק הדין של השנה שעברה ולא של השנה הבאה. אין שום החלטה אלוקית בנוגע למה שאדם יעשה בעניני העולם הבא כלומר בבחירה החופשית שלו האם לעשות מצוות או לא. לפי השיטות שהדין הוא בנוגע לעולם הזה הכוונה שהקב"ה קובע באופן בסיסי את מה שראוי לקבל מבחינת העולם הזה לפי ההתנהגות של השנה שעברה. אם כן כל שנה אנו משקיעים כדי שנהיה זכאים בשנה הבאה. אנו משקיעים לטווח בינוני [השנה הבאה] ולטווח ארוך [עולם הבא]. אולם יש מקרים שבהם אנו מוצאים דרכים שלמרות שנגזר הדין בראש השנה ניתן לשנותו על ידי תפלה תורה חסד וזכויות אחרות. בנושא זה יש דעות שונות . אולם בכל אופן בנוגע לשאלתך איך שנסתכל על הדברים שווה להשקיע במשך השנה ולא רק בימים נוראים. אנו מתפללים לא רק בכדי לקבל טובות הנאה בעולם הזה אלא בעיקר משום שאנו אנשים מוסריים וטובים ונמשכים לעשות את רצון ה' ללא קשר לשכר ועונש. עוד יש לשים לב שבימים אלו הקב"ה דן אותך לפי מה שאתה מקבל על עצמך בימים אלו. אתה מקבל על עצמך לעשות מעשים טובים. על סמך זה הקב"ה נותן לך חיים טובים. וכי יעלה על דעתך יום אחרי הימים הנוראים ל"עבוד" על הקב"ה ולא לעמוד בהבטחות. אני לא מציע לך להסתבך!
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il