ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

דרך האמצע או קיצוניות? | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"ז תשרי תשס"ו

דרך האמצע או קיצוניות?


הרב ש. יוסף וייצן

שאלה:
אני קוראת ולומדת ספרי מידות. אחד מהספרים שקראתי היה: "שמונה פרקים" לרמב"ם. שמדבר על המידות באדם ועניין מאוד חשוב שלמדים הוא: שמידה טובה היא כאשר היא נמצאת באמצע. ונקודה חשובה שנלמדת היא שבעצם לא צריך להיות האדם קיצוני. איך אדם יכול שלא להיות קיצוני באהבת ה’? באהבת ארץ ישראל ועם ישראל? אני מאוד בחורה מאוד מיליטנטית וזה מתבטא אצלי המון בדעות שלי לגבי ארץ ישראל.ברצון האישי שלי להתגורר בכל מקום בארץ ובחיי השליחות שאני רוצה לעצמי. אני גם מרגישה שכל יום שאני קמה בבוקר אני רוצה לעבוד את ה’ יותר טוב ממה שהיה אתמול! וכל לילה בקריאת "שמע" אני מתחננת לה’ יתברך שיזכה אותי לעשות את רצונו ממקום של ענווה וקידוש שם שמיים.כאשר אני מדברת עם אנשים על תורה,הקב"ה וארץ ישראל ,אני נשמעת לאנשים קיצונית או ילדה. אני מצידי מרגישה שאינני קיצונית במובן השלילי וזאת הדרך הנכונה.אני לא יכולה לקבל שום הסבר של כל יהודי על הרצון לחלק את הארץ! מרבית מהאנשים שמכירים אותי טוענים שאני מגזימה בדעותי!וחלקם טוענים שדעותי עוד ישתנו. אני תמיד אומרת לאותם אנשים,שאם לא היו את אותם "הקיצונים" האלה ב-48 לנו לא היתה מדינה היום. ואם לא היו אנשים עם הרבה אמונה בה’ הישוב היהודי בחברון כנראה לא היה קיים היום..!אני חייבת להודות שלפעמים נורא קשה לי עם יהודים שמוותרים על הארץ הקדושה מתוך חשיבה שזה הדבר הנכון ושאנחנו צבא של כיבוש! אני חייבת להודות שאני לא שונאת אותם ויש לי צורך חזק לקרב אותם לתחושותי.אך אני לא מאמינה שצריך להיכנע באמונה ולוותר על הרוח היהודית שאבדה לחלק מאיתנו..! אני נורא משתדלת בלעבוד על המידות שלי ונורא חשוב לי ללמוד הרבה ספרי מידות. אני באמת שואלת האם גם בנושאים האלה הקב"ה רוצה מאיתנו מינון נכון? אולי אותם אנשים באמת צודקים בעובדה שהם קוראים לי קיצונית ואני צריכה לעבוד על "האמצע"?

תשובה:
שלום רב:
אנו קיצוניים בכל דבר. הרמב"ם לגבי מידות חידש את העיקרון של דרך האמצע. כוונתו שבמידות מכיון שבכל מידה יש מידה אחת ומידה ההפוכה לה דווקא ההליכה בדרך האמצע היא מבטאת את היותנו בצורה קיצונית אוחזים בשתי המידות. האמצע במידות נובע מהיותנו קיצוניים לכל צד כל שאנו מגיעים לדרך האמצע.
בנוגע לאהבת ישראל או אהבת הארץ צריך להיות קיצוניים. אולם הייתי מתרגם זאת לא כקיצוניות אלא רצון לשלמות. כמו שבבנית הבית הפרטי שלנו אנו לא מסתפקים רק במטבח או סלון ואנו צריכים גם חדר שינה כך שנוגע לארץ ישראל. מי שמוכן לוותר על חלק מן הארץ לא מבין את הערך של הארץ. כך גם בנוגע לספר תורה אנו שואפים לשלמות. ספר תורה שחסר בו אות אחת הינו ספר תורה פסול.
את יכולה להמשיך ביתר עוז בשאיפה לשלמות. אולם יתכן שבדרך אחת את צריכה לעשות תיקון. את צריכה להיות פחות שופטת את האחרים שלא נמצאים במקום שלך. כלפי עצמך את יכולה לתבוע תביעות ללא גבול. אולם בנוגע לאחרים את צריכה סבלנות. אנו בדור שלא נוכל לקדם אותו ללא סבלנות. כמו שלקב"ה יש סבלנות אנו צריכים להיות תלמידים שלו בענין זה. הדור שאנו מצויים בו לא ישתנה אם אנו נצעק עליו או נגביר את הווליום. הדור לא מפחד מצעקות . הדור רוצה לעשות דברים שהוא מזוהה איתם. זאת נוכל לעשות רק אם נאהב את הדור עם כל החסרונות שבו ויהי לנו סבלנות גדולה כלפיו.
כל טוב.


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il