שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • שכירות, קניית ומכירת דירה
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
לפני כשלושה חודשים שכרנו דירה אצל יהודי שמור מצוות, זה עתה סיים לבנות את ביתו, והשכיר לנו אחת משתי יחידות דיור שבנה לצורך כך בקומה השנייה של ביתו. לפני שחתמנו על החוזה (כחודש לפני שנכנסנו), כשבאתי לראות את הדירה, אמר לנו בעל הבית שיש לו עוד דירה מוכנה בקומה השלישית, והוא מתכנן לעשות אליה רק מדרגות, ושזה עניין של כמה ימים (כוונתו שזה לא יפריע לנו הרבה, ואולי אפילו יהיה לפני שנכנס). ואמנם הוא בנה מדרגות, אלא שמשהוא סיים אותם, התברר שהדירה כלל לא מוכנה אלא היא כעליית גג ריקה, וכחודשיים לאחר תחילת השכירות, התחלנו לשמוע רעשים איומים של כלי עבודה מעל לראשנו (כלי הנקרא "קונגו", שמיועד לשבור קירות ובטון, מקדחות, דיסקים שחותכים רצפות ופטישים שמיישרים אותם) כך שאי אפשר לשמוע מילה בבית. הרעשים נמשכים בדר"כ משמונה בבוקר עד תשע בערב, אך לעתים חורגים מכך, וקרה שהתחילו לפני שבע. כל זאת, אחר שבעל הבית אמר בפירוש שהדירה בנויה, ושרק את המדרגות הוא יבנה. כל הניסיונות לדבר על לבו של בעל הבית שיתאם אתנו את העבודות לימים בהם אנחנו לא נמצאים לא הועילו. גם לשכננו השוכרים אצלו הוא אמר דבר דומה, שאין להם מה לדאוג, ושהוא יתחיל לבנות עוד הרבה זמן, רק אחרי שכל הבניה ברחוב תסתיים (זהו רחוב בתחילת פיתוחו, והבניה עוד רחוקה מלהסתיים). להם הוא גם הבטיח את תיאום העבודות, ולא קיים. לאחרונה הוא הציע לנו ולשכנינו להפחית, בחודש הבא בלבד, את שכר הדירה לחציו (אלף במקום אלפיים), בשל העבודות, שלדבריו לא יסתיימו בקרוב. האם לפי דין תורה אנו (והשכנים שלנו) יכולים לדרוש פיצוי גדול יותר על עגמת הנפש וההונאה, כגון שיעריכו את שווי הדירה עם הרעשים למשך כל חודשי הבניה (כחודשיים) וכדומה? כמו"כ, בחוזה כתוב שאנו אחראים על נזקים שנגרמו בגלל שימוש לא ראוי בדירה, ואילו בעל הבית אחראי לנזקים של בלאי טבעי. קרה ותוך חודשיים, הצינור שבמקלחת נקרע, ואנו השתמשנו בו שימוש רגיל לחלוטין. בעל הבית טוען שלא מקובל לשלם על דברים כאלה, שהרי זה צינור חדש, ואילו אני טענתי שהשימוש שלי היה סביר, ואם זה הבלאי שלו, כנראה שהוא היה פגום או באיכות ירודה. האם בי"ד יקבל טענתנו בדבר השימוש הסביר, או שמא המוציא מחברו עליו הראיה?.
תשובה
מבחינת חוקי המדינה, קיים חוק כנגד "מטרד רעש", הוא מתיחס למטרד רעש בכלל ובשעות מסוימות בפרט. עיין בתקנות למניעת מפגעים- מניעת רעש. מדין תורה - נראה שאי אפשר לדרוש פיצוי ממוני מהמשכיר. אם אכן המצב הוא שאי אפשר לדור בדירה כדרך כל הארץ ניתן לטעון שעל דעת כך לא נשכרה הדירה, ויהיה אפשר "לשבור" את החוזה ולעזוב, אך אין כאן טענה ממונית אחרת. כדי לדעת ולקבל דין אמת, מומלץ לפנות במקרה כזה לבית הדין הרבני כיוון שזהו מקרה מורכב. באשר לצינור המקלחת, טענת השימוש הסביר היא כמובן קבילה אלא שעליך חובת ההוכחה שאכן השימוש היה כזה. הרב ינון זמיר
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il