שאל את הרב

  • הלכה
  • שאלות כלליות

משאבת אינסולין לחולה סכרת

undefined

הרה"ג דוב ליאור

י"א סיון תש"ע
שאלה
אני מבקש לשאול כמה שאלות בקשר לחולה סכרת המחובר באופן קבוע למשאבת אינסולין: 1. האם מותר לטלטל את המשאבה בשבת במקום שאין בו עירוב? 2. חולה סכרת זקוק בכל אכילה ואכילה ללחוץ על כפתור במשאבה, על מנת שהמשאבה תזריק לגופו אינסולין. מספר הלחיצות משתנה לפי כמות האוכל שהוא מכניס לגופו באותה עת. האם נכון וראוי להימנע בשבת מאכילת מאכלים בין הארוחות, על מנת שלא ללחוץ פעם נוספת על המשאבה (ובכך למעשה לפגוע מאד בעונג שבת, שכן חולה הסכרת מנוע מלאכול שום דבר ללא לחיצה על המשאבה, ומשמעות הדבר אם נאסור שהוא לא יכול לאכול מחוץ לארוחות). 3. האם ניתן לטבול במקווה כשהמשאבה מחוברת לגוף? האם זה מהווה חציצה? 4. לגבי צום ביום כיפור: לפי הוראות הרופא, החולה יכול לנסות לצום, ובתנאי שיעשה בדיקת סוכר בדמו בכל שעתיים. כל עוד הבדיקה יוצאת בסדר - הרופא מתיר לו להמשיך לצום. לצורך הבדיקה החולה חייב להוציא דם. (באופן רגיל כשהחולה אוכל, הוא בודק רק כארבע פעמים ביום. ואילו כעת על מנת לצום החולה יצטרך לבדוק כל שעתיים). האם במצב שכזה ריבוי הבדיקות חמור יותר ועדיף שלא יצום או שעדיף לצום ולבדוק כהוראת הרופא כל שעתיים?
תשובה
1. לכתחילה אין להיכנס למצב שבו תצטרך לחלל שבת, ולכן עדיף שתישאר בבית במשך השבת. 2. אינך צריך להימנע כיוון שהאיסור בלחיצה על המשאבה הוא רק מדרבנן, ומצד שני עונג שבת הוא גם מצווה מדרבנן. 3. המשאבה לא מהווה מחיצה משום שהיא נכנסת לגדר מיעוטו שאינו מקפיד. הגדר של חציצה הוא - דבר שאדם לא מעוניין שיהיה באותה שעה על גופו. אולם אם הוא מעוניין כמו לדוגמא תחבושת שלא ניתן להורידה זה נחשב מיעוטו שאינו מקפיד ולא מהווה חציצה. 4. עדיף לא לצום, אם הצום כרוך בהוצאת דם שהיא מלאכה דאורייתא. אולם עדיף לאכול ולשתות פחות פחות מכשיעור - שזה מה שנקרא בהלכה הקל הקל תחילה.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il